Kunnskap gir mot til å se og trygghet til å handle
Øverlien, C., & Sogn, H. (2007). Kunnskap gir mot til å se og trygghet til å handle. (Rapport 3/2007).
Rapporten dokumenterer at lærere, førskolelærere og barnevernspedagoger ikke får tilstrekkelig kunnskap om: barns rettigheter, vold og seksuelle overgrep, samtalemetodikk
Det stilles spørsmål ved både omfanget og kvaliteten på undervisningen ved høyskolene.
Gjennom spørreskjema er det kartlagt hvorvidt og i hvilken grad sisteårsstudenter ved et utvalg barnevernspedagog-, førskolelærer- og lærerutdanninger har fått undervisning om barnekonvensjonen, fysiske- og seksuelle overgrep og samtalemetodikk med barn.
Studien fokuserer også på om studentene opplever at de har fått tilstrekkelig kunnskap om disse temaene med hensyn til deres fremtidige yrkesarbeid.
Rapporten gir i tillegg en oversikt over nødvendige tiltak som bør iverksettes for at disse profesjonsgruppene skal få tilstrekkelig kunnskap om de ulike temaene i løpet av sin utdanning. Prosjektet er gjennomført på forespørsel av Redd Barna.
Kunnskap gir mot til å se og trygghet til å handle
PDF 1.8MB