Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?

Strandbu, A., & Schultz, J. H. (2015). Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom. Barn, 33(2), 41-53. doi:10.5324/barn.v33i2.3449

Det empiriske materialet er intervjuer med 30 lærere som høsten 2011 tok imot elever etter terrorangrepet og massedrapene i Norge 22. juli. Ved skolestart fikk lærerne i oppdrag av skolemyndighetene a? gjenreise elevenes opplevelse av trygghet. Det ble anbefalt a? markere terroren og massedrapene pa? alle klassetrinn og følge elevene opp i tiden fremover.

Det var store variasjoner med tanke pa? hvordan lærerne tilrettela for undervisning og danning. Manglende eller utydelig mandat fra lokal skoleledelse, lærernes sterke emosjonelle reaksjoner pa? terroren, manglende kunnskap om elevenes sa?rbarhet og manglende avklaring na?r det gjaldt lærerens pedagogiske rolle, ser ut til a? ha betydning for hva lærerne foretok seg i klasserommet.