For skoler og kommuner

Hensikten med Trygg og ung-studien er å kartlegge omfanget av lovbrudd mot barn og unge i alder 12-16 år, samt helsekonsekvenser.


En betydelig andel av barn og ungdommer opplever å bli utsatt for vold og overgrep, eller andre traumatiske livsbelastninger gjennom oppveksten. I midlertidig mangler vi studier som ser på sammenhengen mellom utsatthet i hjemmet, skolen eller andre sosiale arenaer.

Justis- og beredskapsdepartementet har derfor gitt Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) i oppdrag å gjennomføre en landsdekkende undersøkelse om utsatthet, bekymring for lovbrudd, og helseplager blant barn og unge.

Studien er godkjent av REK (Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk). Studien tilfredsstiller strenge etiske krav til forskning, som ivaretar ungdommenes behov i forskningen.

Infohefte Trygg og ung-studien

Samtykke

Ungdommen mellom 12 og 16 år trenger ikke samtykke fra foresatte for å delta i helseforskning. Dette er på grunn av en forskrift til Helseforskningslovens § 17 som gjør at ungdom ned til 12 år selv kan samtykke til deltakelse i noen former for forskning. Dette gir ungdom en unik mulighet til å bli hørt, som er i tråd med FNs barnekonvensjon artikkel 12.

Vi ønsker at alle ungdommer, også de som har foreldre som kanskje av egen interesse ikke ønsker at barnet skal svare på spørsmål om vold eller overgrep, får mulighet til å delta.

Hva innebærer det at skolen tilrettelegger for deltakelse?

Ved å delta i studien bidrar skolen deres til økt kunnskap og bevissthet rundt vold, overgrep og andre lovbrudd mot barn og ungdom. Å delta i undersøkelsen bidrar til viktig informasjon om hvordan ungdom har det i dag og hvilke erfaringer de har med sensitive temaer som vold og overgrep. Skolene sine innspill kan bidra til viktige tiltak som vil komme både elever og lærere til gode.

Tidligere har det blitt gjennomført en liknende undersøkelse, UEVO-studien fra 2019, som har lik beredskapsoppbygging som denne studien. I den undersøkelsen ønsket 5 % av deltakerne å bli kontaktet av en voksen hjelper etter undersøkelsen, fordi de var bekymret for seg selv eller andre. Dette er et viktig element for å ivareta ungdom som ville kunne trenge hjelp og noen å snakke med i etterkant. Dette senker terskelen for at elevene kan be om hjelp, dersom skolen tilrettelegger for deltakelse.

Skolens ansvar blir å legge til rette for gjennomføringen av undersøkelsen i klasserommet. Det innebærer i praksis at skoleledelsen utnevner en kontaktperson, og sørger for at helsesykepleier og øvrige ansatte på skolen er informert om tidspunktet og innholdet i undersøkelsen. Undersøkelsen vil ta rundt 30 minutter å gjennomføre. Skolen skal sette av én skoletime og elevene gjennomfører studien digitalt. Elevene skal sitte med litt avstand fra hverandre, tilnærmet likt som ved eksamen.

Skolen skal ha alderstilpasset informasjon til elevene på skolen om undersøkelsen. Dette gjøres ved å vise en informasjonsfilm.

Informasjonsfilm til elevene.

Innlogging til undersøkelsen

Vi benytter Feide som innlogging. Feide er en trygg innlogging, og er en effektiv løsning ettersom nesten alle elever har tilgang på dette systemet. Feide er en kjent innloggingsplattform som vil redusere mulighetene for feil og vansker ved innlogging for den enkelte elev. Undersøkelsen vil ikke ligge på skoleportalen, og ingen andre kan logge seg inn for å se hva ungdommen har svart.

Opplæringsseminar

Se seminaret for å få en innføring i hvordan studien gjennomføres.

Tilrettelegging i klasserommet

Vi har utarbeidet en liten liste med punkter for
tilrettelegging i klasserommet slik at ungdommene skal
føle seg trygge og vil svare ærlig på spørsmålene:

  • La det være så mye avstand som mulig mellom
    pultene, slik at elevene ikke kan se hverandres
    besvarelser (tenk eksamensgjennomføring).
  • Sørg for at det er nok nettbrett eller PC-er til alle.
  • Det kreves internett for å gjennomføre
    undersøkelsen.
  • Introduksjonsfilmen skal vises i fellesskap rett før
    undersøkelsen besvares, til det kreves en stor
    skjerm og lyd.
  • Elevene kan ha høretelefoner/airpods under
    gjennomføring av undersøkelsen slik at de kan
    benytte opplesningsfunksjonen ved behov.

Handlingskompetanse

Vi ønsker å kunne tilby de utvalgte skolene og skolehelsetjenesten kunnskap og handlingskompetanse knyttet til samtaler med ungdom om vanskelige tema slike at de føler seg kompetente til å vite hva de skal gjøre dersom de i forbindelse med undersøkelsen blir bekymret for eller får informasjon om utsatte elever. Vi har derfor arrangert et digitalt opplæringsseminar den 5.11 der vi grundig gjennomgår studien og den praktiske gjennomføringen på skolene.

Hjelp skal være tilgjengelig for elevene

Det er viktig at helsesykepleier ved de deltakende skolene er tilgjengelig den uken undersøkelsen skal gjennomføres, og helst uken etter også. Dette skal være en trygg undersøkelse, og de ungdommene som lever i utrygge situasjoner skal få hjelp. Alle elever, både de som deltar i undersøkelsen og de som velger å ikke delta i undersøkelsen, vil bli oppfordret til å be om hjelp dersom de har det vanskelig.

Ungdommene som deltar i undersøkelsen, vil på siste side av spørreskjemaet bli spurt om de ønsker hjelp. Her kan de velge hvem de ønsker å bli kontaktet av og hvordan. Det kan være noen på skolen, hjelpetelefoner eller en voksen i Barnevernet. Forskerne i studien vil videreformidle elevens ønske slik at den voksne tar kontakt og elevens identitet blir beskyttet.

Tilbake til toppen

Hjelperessurser

Jegvet.no

Snakke med barn (snakkemedbarn.no) – Øv deg på samtaler med barn og unge

Anbefalingsbrev fra Justis- og beredskapsdepartementet og Barne- og familiedepartementet