Enslige mindreårige flyktninger i bosettings- og integreringsfasen – med fokus på utdannings- og skolesituasjonen (FUS)
Hvilke faktorer kan fremme eller hemme enslige mindreårige flyktningers utviklings- og læringsmuligheter i bosettings- og integreringsfasen?
Prosjektleder
Prosjektdeltakere
- Changezi, Sofie Haug
- Aadnanes, Margrete
- Hjorthol, Toril
Hovedmål
Det er stort behov for forskningsbasert kunnskap om unge enslige flyktninger i bosettingsfasen generelt og deres erfaringer i skole og utdanning spesielt. Ikke minst fordi vi vet at frafallsprosenten i videregående skole er forholdsvis høy for flyktningungdom.
Derfor er det svært viktig å få bedre kunnskap om hvordan unge enslige flyktninger under utdanning følges opp – både i og utenfor skolen. Prosjektets målsetting må ses på bakgrunn av det store frafallet blant denne gruppen elever i skolen.
Studien har følgende delmål
- Å få økt kunnskap om eksisterende utdannings-, bo- og omsorgstilbud for unge enslige flyktninger (16 år og eldre) i bosettingskommunene
- Å få en bedre forståelse av flyktningungdommenes egne erfaringer, behov og ønsker angående utdannings-, bo- og omsorgstilbud i bosettingsfasen
- Å kunne belyse hvilke tilbud/tiltak som kan fremme eller hemme flyktningungdoms muligheter for å gjennomføre et utdanningsløp
- Å øke de involverte fagpersoners bevissthet om unge enslige flyktningers mangfoldige og sammensatte faglige og psykososiale behov
Metode
Data samles inn gjennom ulike metoder
- Casus-studier av utdannings- og omsorgstilbud til enslige mindreårige flyktninger i tre bosettingskommuner
- Kvalitative, semistrukturerte intervjuer med et utvalg (40) av flyktningungdommene
- Intervjuer med utvalgte fag- og omsorgspersoner i bofellesskap, skolen, barnevernet og andre instanser som er involvert i tilbudene til de enslige mindreårige
- Dokumentstudier, dvs. studier av skriftlige dokumenter vedrørende statens og (fylkes)kommunenes oppfølging av enslige mindreårige
Tilleggsinformasjon
Hovedprosjekt FUS: 2010-2017 (Pilotprosjekt 2009)
Studien gjennomføres over en periode på syv år. Høsten 2009 ble det gjennomført en pilotundersøkelse for å utdype prosjektets problemstilling, samt å prøve ut datainnsamlingsmetodene. De tre kommunene som deltar i hovedprosjektet er av varierende størrelse og har ulikt erfaringsgrunnlag vedrørende utformingen av skole-, bo og omsorgstilbud til enslige mindreårige flyktninger.
Resultater fra studien formidles i artikler til fagtidsskrifter – nasjonalt og internasjonalt, bokkapitler, masteroppgaver og doktorgradsavhandling.
Med Redd Barna som søkerorganisasjon fikk FUS-prosjektet innvilget midler fra ExtraStiftelsen Helse og Rehabilitering til en doktorgradsstipendiat fra og med juni 2010. Prosjektet har også fått økonomisk støtte fra IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet). Resultater fra studien formidles i artikler til fagtidsskrifter – nasjonalt og internasjonalt, bokkapitler, masteroppgaver og doktorgradsavhandling.
Publikasjoner
Pastoor, L. d. W. (2017). Reconceptualising refugee education: exploring the diverse learning contexts of unaccompanied young refugees upon resettlement. Intercultural Education, 28(2), 143-164. doi:10.1080/14675986.2017.1295572
Pastoor, L. d. W. (2016). Enslige unge flyktningers psykososiale utfordringer: behovet for en flyktningkompetent skole. I C. Øverlien, M. I. Hauge & J. H. Schultz (Red.) Barn, vold og traumer. Møter med unge i utsatte livssituasjoner. (s. 200-219). Universitetsforlaget.
Pastoor, L. d. W. (2015). The mediational role of schools in supporting psychosocial transitions among unaccompanied young refugees upon resettlement in Norway. International Journal of Educational Development, 41, 245-254. doi:10.1016/j.ijedudev.2014.10.009
Pastoor, L. d. W. (2015). Unaccompanied young refugees – from uprooting to resettlement in Norway: The crucial role of schools in enhancing well-being, adaptation and integration. Jeunes et mineurs en mobilité, 1(1), 21-34. doi:10.1016/j.ijedudev.2014.10.009
Pastoor, L. d. W. (2013). The decisive role of school in the lives of unaccompanied refugee minors in Norway. Siirtolaisuus-Migration, 40, 32-40.
Aadnanes, M., & Pastoor, L. d. W. (2013). Blir enslige mindreårige flyktninger diskriminert? En drøfting av deres rettigheter til omsorg etter bosetting. Tidsskriftet Norges Barnevern, 90(1), 42-51.
Pastoor, L. d. W. (2012). Skolen – et sted å lære og et sted å være. I K. Eide (Red.) Barn på flukt: Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger (s. 219-240). Gyldendal Akademisk.
Hold deg oppdatert på dette prosjektet
Vi sender deg en e-post når vi legger til nye resultater