Hovedmål
Det er stort behov for forskningsbasert kunnskap om unge enslige flyktninger i bosettingsfasen generelt og deres erfaringer i skole og utdanning spesielt. Ikke minst fordi vi vet at frafallsprosenten i videregående skole er forholdsvis høy for flyktningungdom.
Derfor er det svært viktig å få bedre kunnskap om hvordan unge enslige flyktninger under utdanning følges opp – både i og utenfor skolen. Prosjektets målsetting må ses på bakgrunn av det store frafallet blant denne gruppen elever i skolen.
Studien har følgende delmål
- Å få økt kunnskap om eksisterende utdannings-, bo- og omsorgstilbud for unge enslige flyktninger (16 år og eldre) i bosettingskommunene
- Å få en bedre forståelse av flyktningungdommenes egne erfaringer, behov og ønsker angående utdannings-, bo- og omsorgstilbud i bosettingsfasen
- Å kunne belyse hvilke tilbud/tiltak som kan fremme eller hemme flyktningungdoms muligheter for å gjennomføre et utdanningsløp
- Å øke de involverte fagpersoners bevissthet om unge enslige flyktningers mangfoldige og sammensatte faglige og psykososiale behov
Metode
Data samles inn gjennom ulike metoder
- Casus-studier av utdannings- og omsorgstilbud til enslige mindreårige flyktninger i tre bosettingskommuner
- Kvalitative, semistrukturerte intervjuer med et utvalg (40) av flyktningungdommene
- Intervjuer med utvalgte fag- og omsorgspersoner i bofellesskap, skolen, barnevernet og andre instanser som er involvert i tilbudene til de enslige mindreårige
- Dokumentstudier, dvs. studier av skriftlige dokumenter vedrørende statens og (fylkes)kommunenes oppfølging av enslige mindreårige
Tilleggsinformasjon
Hovedprosjekt FUS: 2010-2017 (Pilotprosjekt 2009)
Studien gjennomføres over en periode på syv år. Høsten 2009 ble det gjennomført en pilotundersøkelse for å utdype prosjektets problemstilling, samt å prøve ut datainnsamlingsmetodene. De tre kommunene som deltar i hovedprosjektet er av varierende størrelse og har ulikt erfaringsgrunnlag vedrørende utformingen av skole-, bo og omsorgstilbud til enslige mindreårige flyktninger.
Resultater fra studien formidles i artikler til fagtidsskrifter – nasjonalt og internasjonalt, bokkapitler, masteroppgaver og doktorgradsavhandling.
Med Redd Barna som søkerorganisasjon fikk FUS-prosjektet innvilget midler fra ExtraStiftelsen Helse og Rehabilitering til en doktorgradsstipendiat fra og med juni 2010. Prosjektet har også fått økonomisk støtte fra IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet). Resultater fra studien formidles i artikler til fagtidsskrifter – nasjonalt og internasjonalt, bokkapitler, masteroppgaver og doktorgradsavhandling.