Forskning viser at en betydelig andel av barn og ungdom i Norge blir utsatt for- og er for dårlig beskyttet mot vold i nære relasjoner. Volden får konsekvenser for barns utvikling og psykiske helse, og kan påvirke læring, konsentrasjon, skolenærvær, mestring og samspill.
I Norge har vi en skoleplikt som fører til at alle barn er i grunnskolen med få unntak. Lærere og helsesykepleiere treffer nesten alle barn uansett hvilke livsvilkår de lever under, og de er i en unik posisjon til å kunne ta imot historier om vold og overgrep. Med oppmerksomhets- og opplysningsplikt, kan lærere og helsesykepleiere melde ifra til barnevernet, og bidra til at barn får nødvendig hjelp. Samtidig opplever studenter som utdanner seg til å bli lærere at de ikke får tilstrekkelig undervisning om dette tema for å være forberedt i sitt fremtidige yrkesliv, og det rapporteres om en usikkerhet knyttet til å håndtere denne problematikken.
Målet med studien er å få økt kunnskap om skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Dette gjør vi ved å undersøke hvordan kontaktlærere, helsesykepleiere og skoleledere i grunnskoler beskriver og opplever at de kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner. Først skal prosjektet undersøke hvordan profesjonelle i skoler beskriver og forstår egen og andres rolle og responser i det forebyggende arbeidet mot vold i nære relasjoner. Videre skal studien undersøke hvilke responser barn opplever at de har behov for og nytte av å bli møtt med på skolen. Minst like viktig er det å se på opplevelsen av de ulike parters rolle og funksjon i samarbeidet.
Kunnskapen vi får gjennom prosjektet vil kunne bidra til informasjon for å styrke oppfølgingen av barn som er utsatt for vold i nære relasjoner. Den vil også gi ansatte i kommuner, politikere og forskere kunnskap som kan bidra i det forebyggende arbeidet mot vold i nære relasjoner.
Grunnlag
Rapporten ««Takk for at du spør!» En oppfølgingsstudie om kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn blant blivende barnevernspedagoger, grunnskolelærere og førskolelærere» av 2016 ved NKVTS viser at studenter som utdanner seg til å bli lærere opplever at de ikke får tilstrekkelig undervisning om temaet vold i nære relasjoner for å være forberedt i sitt fremtidige yrkesliv.
Nasjonal og internasjonal forskning viser at lærere opplever denne problematikken som spesielt vanskelig å håndtere, da det er en usikkerhet om hvordan barn som er utsatt kan identifiseres og følges opp på skolen og i samarbeid med andre instanser. Helsesykepleiere opplever at de har lite tid til å følge opp og føler seg alene om problematikken. Barn som har opplevd vold i nære relasjoner forteller at de bruker ulike strategier på skolen for å håndtere vanskelige følelser, ofte uten hjelp fra en lærer, og UEVO-studien av 2019 ved NKVTS viser at kun en av fem barn utsatt for vold i nære relasjoner i Norge har vært i kontakt med hjelpeapparatet.
Det skal gjennomføres to profesjonsspesifikke fokusgruppeintervju med lærere og helsesykepleiere, og to fokusgruppeintervju med barn og ungdom mellom 8-16 år. Videre skal det gjennomføres semistrukturerte intervju med lærere, helsesykepleiere, skoleledere og barn som er utsatt for vold i nære relasjoner. Omtrent 42 informanter vil delta i studien. Et strategisk utvalg med 7 skoler fra Oslo og Omegn blir valgt ut for å delta på studien.
Bakgrunn:
Prosjektet er en offentlig sektor ph.d. i Osloskolen, der kandidaten arbeider 75% av tiden med forskning og 25% i offentlig sektor over fire år fra 2022 til 2026.
Veiledere:
Hovedveileder: Carolina Øverlien, Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, NKVTS
Biveileder: Thormod Idsøe, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
Finansiering:
Norges forskningsråd
Utdanningsetaten, Oslo kommune
Samarbeid:
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)
Utdanningsetaten, Oslo kommune
Universitetet i Oslo, Instiutt for spesialpedagogikk
Deltakere:
Linda Holen Moen (offentlig sektor stipendiat)
Carolina Øverlien (hovedveileder/Forskningsleder/Forsker I/Professor i socialt arbete, Stockholm universitet)
Thormod Idsøe (biveileder/professor)
Trude Bell (prosjektleder og fagkonsulent/Utdanningsetaten Osloskolen, Avdeling for Pedagogisk kompetanseutvikling, Seksjon for læringsmiljø)