Aktuelt

Korona: Råd til barn og ungdom som sliter psykisk

For noen av de barna og ungdommene som sliter psykisk, kan nye tanker, følelser og bekymringer dukke opp som følge av store forandringer i hverdagen.

Se vår samleside med råd til ulike grupper: helsepersonell, voksne, barn, sårbare familier og personer som sliter psykisk.

This text is also available in English

Koronaviruset har gjort at vi har en akutt situasjon i Norge. Det kommer til å gå over. Ting vil bli som vanlig igjen, vi vet bare ikke hvor lang tid det vil ta.

Når uvanlige ting skjer, som et koronavirus som spres raskt og til mange mennesker samtidig, kan det man sliter med føles enda vanskeligere å håndtere.

For noen av de barna og ungdommene som sliter psykisk, kan nye tanker, følelser og bekymringer dukke opp som følge av store forandringer i hverdagen. Dette er helt vanlig. Det er lurt å snakke med en voksen du stoler på om dette.

Bruk strategier du vet hjelper når følelsene tar overhånd. Det kan for eksempel være å legge seg til faste tider, spise regelmessig, gjøre aktiviteter du liker, og å hold kontakt med venner og slektninger på sosiale medier.

Hold kontakt med læreren og de som går i klassen din med å være til stede på din skoles digitale plattform.

For deg som til vanlig snakker med for eksempel helsesykepleier eller psykolog, kan du prøve å ta kontakt med dem på telefon eller sosiale medier.

Hvis du ikke har noen å snakke med, ta kontakt med Kors på Halsen eller Si det med ord.