Hovedmål
Målet med mhGAP-IGs:
Lærere gir anbefalt psykososial støtte til barneskolebarn.
Lærere identifiserer barn med psykiske helseproblemer.
Lærere henviser barn med psykiske helseproblemer.
Målet for prosjektet:
Intersektorielt samarbeid mellom helsesektor, utdanningssektor, politi, samfunnet, religiøse ledere, NGOs, lokale politiske ledere)
Prosjektet er delt inn i følgende fire arbeidspakker:
1. Utvikle en skoleversjon av mhGAP for ansatte i barneskolen.
2. Implementere og evaluere mhGAP-IGs i barneskolen.
3. Implementere og evaluere intersektorielt samarbeid og effekten av mhGAP-IGs i helsesektoren.
4. Utvikle kunnskapsbaserte implementeringsstrategier knyttet til å skalere opp og vedlikeholde mhGAP-IGs.
Metode
Arbeidspakke 1: Intervensjons- og implementerings-mapping for å planlegge intervensjonen på en systematisk måte.
Arbeidspakke 2-3: Implementere mhGAP-IG og mhGAP-IGs og teste implementerings- og klientutfall gjennom et «stepped-wedge cluster randomisert design der 30 skoler vil randomiseres til 6 kohorter som vil få opplæring i mhGAP innenfor 18 måneder. Data vil samles inn ved baseline og før og etter en ny kohort får opplæring i intervensjonen.
Arbeidspakke 4: Deltakende aksjonsforskning og «framework analysis» for å utvikle kunnskapsbaserte implementeringsstrategier for å sikre vedlikehold av intervensjonen.
Tilleggsinformasjon
Prosjektet eies av Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og gjennomføres i samarbeid med Makere University of Public Health og følgende norske partnere: UiB, FHI og NTNU. Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd (NFR) gjennom GLOBVAC-programmet.