Målet med mhGAP-IGs:
Lærere gir anbefalt psykososial støtte til barneskolebarn.
Lærere identifiserer barn med psykiske helseproblemer og gir tilpasset støtte.
Lærere henviser barn med alvorlige psykiske helseproblemer.
Målet for prosjektet:
Intersektorielt samarbeid mellom helsesektor, utdanningssektor, politi, samfunnet, religiøse ledere, NGOs, lokale politiske ledere)
Prosjektet er delt inn i følgende fire arbeidspakker:
1. Utvikle en skoleversjon av mhGAP for ansatte i barneskolen.
2. Implementere og evaluere mhGAP-IGs i barneskolen.
3. Implementere og evaluere intersektorielt samarbeid og effekten av mhGAP-IGs i helsesektoren.
4. Utvikle kunnskapsbaserte implementeringsstrategier knyttet til å skalere opp og vedlikeholde mhGAP-IGs.
Arbeidspakke 1: Intervensjons- og implementerings-mapping for å planlegge intervensjonen på en systematisk måte.
Arbeidspakke 2-3: Implementere mhGAP-IG og mhGAP-IGs og teste implementerings- og klientutfall gjennom et "stepped-wedge cluster randomisert design der 18 randomiseres til 6 kohorter som får opplæring i mhGAP innenfor 18 måneder. Data samles inn ved baseline og før og etter en ny kohort får opplæring i intervensjonen.
Arbeidspakke 4: Deltakende aksjonsforskning og "framework analysis" for å utvikle kunnskapsbaserte implementeringsstrategier for å sikre vedlikehold av intervensjonen.
Prosjektet eies av Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og gjennomføres i samarbeid med Makere University of Public Health og følgende norske partnere: UiB, FHI og NTNU. Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd (NFR) gjennom GLOBVAC-programmet.