Hovedmål
Målet med prosjektet er delt inn i følgende fire arbeidspakker:
-
Utvikle en skoleversjon av mhGAP for lærere i grunnskolen for å gjøre dem i bedre stand til å fange opp, gi enkel oppfølging, og henvise barn til første- eller andrelinje ved behov.
-
Implementere og evaluere skoleversjonen av mhGAP.
-
Ha opplæring av ansatte i skolen og første- og andrelinjetjenestene i mhGAP og implementere og evaluere intra- og intersektorielt samarbeid.
-
Utvikle kunnskapsbaserte implementeringsstrategier knyttet til å skalere opp mhGAP.
Metode
Arbeidspakke 1: Intervensjons- og implementerings-mapping for å planlegge intervensjonen på en systematisk måte.
Arbeidspakke 2: Implementere mhGAP og teste implementerings- og klientutfall gjennom et «stepped-wedge cluster randomisert design der 18 skoler vil randomiseres i 6 kohorter som vil få opplæring i mhGAP innenfor 18 måneder. Data vil samles inn ved baseline og før en ny kohort får opplæring i intervensjonen.
Arbeidspakke 3: Opplæring i mhGAP og før-etter evaluering av holdninger/stigma, kunnskap om psykisk helse, vold mot barn og samarbeid mellom utdannings- og helsesektoren.
Arbeidspakke 4: Deltakende aksjonsforskning og «framework analysis» for å utvikle kunnskapsbaserte implementeringsstrategier for å sikre vedlikehold av intervensjonen.
Tilleggsinformasjon
Med i prosjektet er
- Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)
- Center for Global Mental Health ved Universitetet i Bergen (UiB)
- Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
- University of Makerere, Uganda