Tema: Vold og overgrep

TREAT INTERACT: Implementing a user involved education- and health system interactive task-shifting approach for child mental health promotion in Uganda

Vi vil tilpasse Verdens Helseorganisasjons (WHO) «Mental Health Gap Action Programme - Intervention Guide» (mhGAP-IG) til en barneskoleskolesetting (mhGAP-IGs) (s=schools). Ansatte ved 18 barneskoler vil få opplæring i mhGAP-IGs, og ansatte i tilhørende helsevesen vil få opplæring i den opprinnelige mhGAP-IG. Prosjektet legger stor vekt på involvering av relevante aktører innen utdanning, helse og øvrig tjenesteapparat som jobber med barn og unge, inkludert byråkrater, lærere, helsepersonell, politi og religiøse ledere. Gjennom å øke kunnskap om mental helse i skolesystemet og å utvikle og integrere systemer for samarbeid mellom skole- og helsesektoren, er målet å styrke omsorgskvaliteten for barn på skolen og samtidig bidra til at flere barn kan få hjelp med psykiske helseproblemer.

 
2021 Dette prosjektet er pågående 2026

Prosjektleder

Prosjektdeltakere

Målet med mhGAP-IGs:

Lærere gir anbefalt psykososial støtte til barneskolebarn.

Lærere identifiserer barn med psykiske helseproblemer og gir tilpasset støtte.

Lærere henviser barn med alvorlige psykiske helseproblemer. 

Målet for prosjektet:

Intersektorielt samarbeid mellom helsesektor, utdanningssektor, politi, samfunnet, religiøse ledere, NGOs, lokale politiske ledere)

Prosjektet er delt inn i følgende fire arbeidspakker:

1. Utvikle en skoleversjon av mhGAP for ansatte i barneskolen.

2. Implementere og evaluere mhGAP-IGs i barneskolen.

3. Implementere og evaluere intersektorielt samarbeid og effekten av mhGAP-IGs i helsesektoren.

4. Utvikle kunnskapsbaserte implementeringsstrategier knyttet til å skalere opp og vedlikeholde mhGAP-IGs.

Arbeidspakke 1: Intervensjons- og implementerings-mapping for å planlegge intervensjonen på en systematisk måte. 

Arbeidspakke 2-3: Implementere mhGAP-IG og mhGAP-IGs og teste implementerings- og klientutfall gjennom et "stepped-wedge cluster randomisert design der 18 randomiseres til 6 kohorter som får opplæring i mhGAP innenfor 18 måneder. Data samles inn ved baseline og før og etter en ny kohort får opplæring i intervensjonen. 

Arbeidspakke 4: Deltakende aksjonsforskning og "framework analysis" for å utvikle kunnskapsbaserte implementeringsstrategier for å sikre vedlikehold av intervensjonen. 

Prosjektet eies av Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og gjennomføres i samarbeid med Makere University of Public Health og følgende norske partnere: UiB, FHI og NTNU. Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd (NFR) gjennom GLOBVAC-programmet.

Hold deg oppdatert på dette prosjektet

Vi sender deg en e-post når vi legger til nye resultater