Ansatte
Pressebilder

Skar, Ane-Marthe Solheim

Forsker I
Enhet: Seksjon for implementering og behandlingsforskning
Telefon: +4797661591

Kompetanseområder

Forebyggende intervensjoner

Global helse

Implementeringsforskning

Traumer og traumebehandling

Jeg har doktorgrad fra Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo, fra 2015. Siden den gang har jeg jobbet som forsker, prosjektleder og forskningsleder ved NKVTS, samtidig som jeg har hatt deltidsstillinger ved Universitetet i Oslo (post doc) og Universitetet i Bergen (forsker og PhD-veileder). Mine nåværende stillinger er som seniorforsker og prosjektleder ved seksjon for implementering og behandlingsforskning ved NKVTS og avdelingsdirektør ved klynge for global helse ved Folkehelseinstituttet (FHI). Mine akademiske interesser inkluderer intervensjons- og implementeringsforskning samt global helse og folkehelse, med et spesielt fokus på mental helse, vold og traumer. Jeg har også et sterkt engasjement for ledelse og trives med kombinerte leder- og forskningsoppgaver.

Jeg har skaffet ekstern finansiering til fire studier i inn- og utland og vært prosjektleder for studier i Norge, Colombia, Mosambik og Uganda. Mellom 2018-2021 var jeg prosjektleder for implementering av traumefokusert kognitiv-atferdsterapi (TF-CBT) i norske barne- og ungdomspsykiatriske klinikker, og prosjektleder av en implementeringsforskningsstudie der målet var å undersøke effekten av Leadership and Organizational Change for Implementation (LOCI)-strategien på implementeringen av kunnskapsbaserte behandlingsmetoder for PTSD. Jeg er for tiden prosjektleder i en implementeringsstudie der vi tilpasser og tester ut mhGAP for grunnskolelærere i Uganda, og for forskningsprosjekter i Norge knyttet til barn og traumer.

Veiledningserfaringen min strekker seg fra master- og spesialist- til PhD-nivå. For tiden har jeg blant annet gleden av å veilede fire Ph.D.-kandidater innenfor temaer relatert til global mental helse, alkoholbruk i tidlig barndom, traumebehandling i barnehus og psykososial omsorg for eldre.

Jeg er styreleder i Global Helse Norge og styremedlem i Norwegian Research School for Global Health, International Community Health (2 års master), International Child Development Programme (ICDP) og Nettverk for implementeringsforskning.

Ta kontakt dersom du er interessert i samarbeid eller om du har spørsmål!

Google Scholar

Prosjekter

Vis alle prosjekter

Vitenskapelige artikler og bokkapitler

Aminihajibashi, S., Jensen, T., Skar, A. S., (2024). Exploring key job demands and resources in Norwegian child mental health services: a cross-sectional study of associations with and relationship between compassion satisfaction, burnout, secondary traumatic stress and turnover intention. Frontiers Media S.A.. doi:10.3389/fpubh.2024.1304345

Nalugya, J., Engebretsen, I. M. S., Nakasujja, N., Ndeezi, G., Babirye, J. N., Bakken, V., Skar, A. S., Tumwine, J. K., Skokauskas, N., (2024). Improving alcohol and substance use screening in school-age children: translation, adaptation and psychometric evaluation of the CRAFFT tool for Lumasaaba, Uganda. BioMed Central (BMC). doi:10.1186/s13722-024-00465-7

Borren, I., Skar, A. S., (2024). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Assessment, Intervention and Moving On (AIM3); utredningsmodellen. PsykTestBarn. doi:10.21337/0084

Borren, I., Skar, A. S., (2024). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Assessment, Intervention and Moving On (AIM3); utredningsmodellen. PsykTestBarn. doi:10.7557/29.7628

Endsjø, M., Vang, M. L., Jensen, T., Skar, A. S., (2024). Predictors of burnout, secondary traumatic stress, and compassion satisfaction among practitioners in Norwegian child advocacy centers. Elsevier. doi:10.1016/j.chiabu.2024.106924 Sammendrag

Skar, A. S., Engebretsen, I. M. S., Braathu, N., Aber, H., Bækkelund, H., Kühl, M., Mukisa, M., Nalugya, J. S., Skokauskas, N., Skylstad, V., Wentzel-Larsen, T., Babirye, J. N., (2024). Study protocol for a stepped-wedge implementation study investigating the intersectoral collaboration of implementering the TREAT INTERACT intervention for primary school teachers and the mhGAP for health care workers for child mental health promotion in Uganda. BioMed Central (BMC). doi:10.1186/s13063-024-08312-5

Egeland, K. M., Sklar, M., Aarons, G. A., Ehrhart, M. G., Skar, A. S., Borge, R. H., (2024). Symphony of Success: Leader-Practitioner Reciprocity during Evidence-Based Practice Implementation. Springer. doi:10.1007/s10488-024-01405-y Sammendrag

Bartels, L., Skar, A. S., Birkeland, M. S., Ormhaug, S. M., Berliner, L., Jensen, T., (2023). The differential impact of the DSM-5 post-traumatic stress symptoms on functional impairment in traumatized children and adolescents. Springer. doi:10.1007/s00787-023-02266-w

Egeland, K. M., Borge, R. H., Peters, N., Bækkelund, H., Braathu, N., Sklar, M., Aarons, G. A., Skar, A. S., (2023). Individual‑level associations between implementation leadership, climate, and anticipated outcomes: a time‑lagged mediation analysis. BioMed Central (BMC). doi:10.1186/s43058-023-00459-7

Holmsen, L. C., Tveit, B., Skar, A. S., Hem, M. H., (2023). Professional caregivers' participation in the International Caregiver Development Programme: A qualitative study of psychosocial care in nursing homes. John Wiley & Sons. doi:10.1002/nop2.1775

Aminihajibashi, S., Skar, A. M. S., & Jensen, T. (2022). Professional wellbeing and turnover intention among child therapists: a comparison between therapists trained and untrained in Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy. BMC Health Services Research, 22(1). doi:10.1186/s12913-022-08670-3

Brekke, I., Smith, O. R. F., Skjønsberg, E. E., Holt, T., Helland, M. S., Aarø, L. E., Røysamb, E., Røsand, G. M. B., Torgersen, L., Skar, A. M. S., & Aase, H. (2022). Effectiveness of the International Child Development Programme: Results from a randomized controlled trial. Child & Family Social Work, 1-15. doi:10.1111/cfs.12973

Skar, A. M. S., Braathu, N., Jensen, T., & Ormhaug, S. M. (2022). Predictors of nonresponse and drop-out among children and adolescents receiving TF-CBT: investigation of client-, therapist-, and implementation factors. BMC Health Services Research, 22(1), 1-13. doi:10.1186/s12913-022-08497-y

Ramsli, E. G., Skar, A. M. S., Skylstad, V., Sjöblom, D., Gread, Z., Chiong, W., & Engebretsen, I. M. S. (2022). Child and Caregiver Reporting on Child Maltreatment and Mental Health in the Philippines Before and After an International Child Development Program (ICDP) Parenting Intervention. Journal of Child and Adolescent Trauma. doi:10.1007/s40653-022-00483-0

Jensen, T., Braathu, N., Birkeland, M. S., Ormhaug, S. M., & Skar, A. M. S. (2022). Complex PTSD and treatment outcomes in TF-CBT for youth: A naturalistic study. European Journal of Psychotraumatology, 13(2), 1-11. doi:10.1080/20008066.2022.2114630

Skylstad, V., Engebretsen, I. M. S., Nalugya, S., Opesen, C., Ndeezi, G., Okello, E., . . . Skar, A. M. S.. . . Skar, A. et al. (2022). ‘There is nowhere to take the child’: a qualitative study of community members’ views on managing early childhood substance use in Mbale, Uganda. BMC Public Health, 22. doi:10.1186/s12889-022-13548-4

Skar, A. M. S., Shevlin, M., & Vang, M. L. (2022). Does Personal Therapy and Supervision Protect Against Burnout and Secondary Traumatization? A Cross-Sectional Study Among Danish Child Protection Workers. Traumatology. doi:10.1037/trm0000372

Borge, R. H., Egeland, K. M., Aarons, G. A., Ehrhart, M. G., Sklar, M., & Skar, A. M. S. (2022). “Change Doesn’t Happen by Itself”: A Thematic Analysis of First-Level Leaders’ Experiences Participating in the Leadership and Organizational Change for Implementation (LOCI) Strategy. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research. doi:10.1007/s10488-022-01199-x

Skylstad, V., Babirye, J. N., Kiguli, J., Skar, A. M. S., Kühl, M. J., Nalugya, J. S., & Engebretsen, I. M. S. (2022). Are we overlooking alcohol use by younger children. BMJ Paediatrics Open, 6(1). doi:10.1136/bmjpo-2021-001242

Skylstad, V., Nalugya, J. S., Skar, A. M. S., Opesen, C., Ndeezi, G., Okello, E. S., . . . Tumwine, J. et al. (2022). ‘As soon as they can hold a glass, they begin taking alcohol’: a qualitative study on early childhood substance use in Mbale District, Uganda. BMC Public Health, 22(1). doi:10.1186/s12889-022-13140-w

Birkeland, M. S., Skar, A. M. S., & Jensen, T. (2022). Understanding the relationships between trauma type and individual posttraumatic stress symptoms: A cross-sectional study of a clinical sample of children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry. doi:10.1111/jcpp.13602

Skar, A. M. S., Braathu, N., Peters, N., Bækkelund, H., Endsjø, M., Babaii, A., Borge, R. H., Wentzel-Larsen, T., Ehrhart, M. G., Sklar, M., Brown, C. H., Aarons, G. A., & Egeland, K. M. (2022). A stepped-wedge randomized trial investigating the effect of the Leadership and Organizational Change for Implementation (LOCI) intervention on implementation and transformational leadership, and implementation climate. BMC Health Services Research, 22(1). doi:10.1186/s12913-022-07539-9

Braathu, N., Laukvik, E. H., Egeland, K. M., & Skar, A. M. S. (2022). Validation of the Norwegian versions of the Implementation Leadership Scale (ILS) and Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) in a mental health care setting. BMC Psychology. doi:10.1186/s40359-022-00725-8

Peters, N., Borge, R. H., Skar, A. M. S., & Egeland, K. M. (2022). Measuring implementation climate: Psychometric properties of the Implementation Climate Scale (ICS) in Norwegian mental health care services. BMC Health Services Research. doi:10.1186/s12913-021-07441-w

Borge, R. H., Skar, A. M. S., Endsjø, M., & Egeland, K. M. (2021). Good soldiers in implementation: validation of the Implementation Citizenship Behavior Scale and its relation to implementation leadership and intentions to use evidence-based practices. Implementation Science Communications, 2. doi:10.1186/s43058-021-00240-8

Skylstad, V., Aber, H., Bakken, V., Dierkes, J., Iversen, S. A., Akselberg, S. M., Kisaakye, E., Kühl, M. J., Nalugya, J., Rayamajhi, D., Rayamajhi, D., Sebuwufu, D., Skar, A. M. S., Skokauskas, N., Valeckaite, N., Valeckaite, N., Wamani, H., Engebretsen, I. M. S., & Babirye, J. N. (2021). Child alcohol use disorder in Eastern Uganda: Screening, diagnostics, risk factors and management of children drinking alcohol in Uganda (TREAT C-AUD): A mixed-methods research protocol. BMJ Paediatrics Open, 5(1), 1-8. doi:10.1136/bmjpo-2021-001214

Skar, A. M. S., Jensen, T. K., & Harpviken, A. N. (2021). Who Reports What? A Comparison of Child and Caregivers´ Reports of Child Trauma Exposure and Associations to Post-Traumatic Stress Symptoms and Functional Impairment in Child and Adolescent Mental Health Clinics. Research on Child and Adolescent Psychopathology. doi:10.1007/s10802-021-00788-y Sammendrag

Andersson, E. S., Skar, A. M. S., & Jensen, T. K. (2021). Unaccompanied refugee minors and resettlement: Turning points towards integration. European Journal of Social Psychology, 1-30. doi:10.1002/ejsp.2761 Sammendrag

Engebretsen, I. M. S., Skar, A. M. S., Dierkes, J., Kühl, M. J., Skylstad, V., Teigland, K., . . . Aber, H. et al. (2020). Are pre-adolescent children drinking alcohol? Studies on child alcohol use disorder in Eastern Uganda. World Child and Adolescent Psychiatry.

Stadnick, N. A., Aarons, G. A., Blake, L., Brookman-Frazee, L. I., Dourgnon, P., Engell, T., Engell, T., Jusot, T., Lau, A. A., Prieur, C., Skar, A. M. S., & Barnet, M. L. (2020). Leveraging implementation science to reduce inequities in children’s mental health care: Highlights from a multidisciplinary international colloquium. BMC Proceedings, 14(2). doi:10.1186/s12919-020-00184-2

Egeland, K. M., Skar, A. M. S., Endsjø, M., Laukvik, E. H., Bækkelund, H., Babaii, A., Granly, L. B., Granly, L., Husebø, G. K., Borge, R. H., Ehrhart, M. G., Sklar, M., Brown, C. H., & Aarons, G. A. (2019). Testing the leadership and organizational change for implementaion (LOCI) intervention in Norwegian mental health clinics: a stepped-wedge cluster randomized design study protocol. Implementation Science, 14(28). doi:10.1186/s13012-019-0873-7

Skar, A. M. S., Ormhaug, S. M., & Jensen, T. K. (2019). Reported Levels of Upset in Youth After Routine Trauma Screening at Mental Health Clinics. JAMA Network Open, 2(5), e194003. doi:10.1001/jamanetworkopen.2019.4003 Sammendrag

Jensen, T. K., Skar, A. M. S., Andersson, E. S., & Birkeland, M. S. (2019). Long-term mental health in unaccompanied refugee minors: Pre- and post-flight predictors. European Child and Adolescent Psychiatry. doi:10.1007/s00787-019-01340-6 Sammendrag

Skar, A. M. S., De Abreu, R. M., & Vaughn, M. J. (2019). Strengthening a Whole Child Approach within Residential Care Settings Through Psychosocial Support and Nutritional Guidance. Child Care in Practice, 25(3), 230-247. doi:10.1080/13575279.2017.1371670

Skar, A. M. S., Sherr, L., Macedo, A., von Tetzchner, S., & Fostervold, K. I. (2017). Evaluation of parenting interventions to prevent violence against children in Colombia - a randomised controlled trial. Journal of Interpersonal Violence, 36(1-2), 1098-1126. doi:10.1177/0886260517736881

Skar, A. M. S., Flakk, G., & von Tetzchner, S. (2017). ICDP - International Child Development Programme. In H. Eng, S. K. Ertesvåg, I. Frønes & J. Kjøbli (Red.) Den krevende foreldrerollen (pp. 148-168). Gyldendal Akademisk. doi:10.1080/17405629.2013.793597

Sherr, L., Skar, A. M. S., Clucas, C., Tetzchner, S. v., & Hundeide, K. (2014). Evaluation of the International Child Development Programme (ICDP) as a community-wide parenting programme. European Journal of Developmental Psychology, 11(1), 1-17. doi:10.1080/17405629.2013.793597

Skar, A. M. S., Sherr, L., Clucas, C., & Tetzchner, S. v. (2014). Evaluation of Follow-Up Effects of the International Child Development Programme on Caregivers in Mozambique. Infants and young children, 27(2), 120-135. doi:10.1097/IYC.0000000000000006

Skar, A. M. S., Tetzchner, S. v., Clucas, C., & Sherr, L. (2014). Paradoxical Correlates of a Facilitative Parenting Programme in Prison – Counterproductive Intervention or First Signs of Responsible Parenthood. Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime Prevention, 15(1), 35-54. doi:10.1080/14043858.2014.898981

Clucas, C., Skar, A. M. S., Sherr, L., & Tetzchner, S. v. (2014). Mothers and Fathers Attending the International Child Development Programme in Norway. The Family Journal, 22(4), 409-418. doi:10.1177/1066480714533640

Skar, A. M. S., Tetzchner, S. v., Clucas, C., & Sherr, L. (2014). The long-term effectiveness of the International Child Development Programme (ICDP) implemented as a community-wide parenting programme. European Journal of Developmental Psychology, 12(1), 54-68. doi:10.1080/17405629.2014.950219

Skar, A. M. S., Tetzchner, S. v., Clucas, C., & Sherr, L. (2014). The impact of a parenting guidance programme for mothers with an ethnic minority background. Nordic Journal of Migration Research, 4(3), 108-117. doi:10.2478/njmr-2014-0020

Brennen, T., Hasanovic, M., Zotovic, M., Blix, I., Skar, A. M. S., Prelic, N., . . . Gavrilov-Jerkovic, V. et al. (2010). Trauma Exposure in Childhood Impairs the Ability to Recall Specific Autobiographical Memories in Late Adolescence. Journal of Traumatic Stress, 23(2), 240-247. doi:10.1002/jts.20513

Rapporter

Birkeland, M. S., Blestad, C., Granly, L., Knutsen, M. L., Ormhaug, S. M., Skar, A. S., Jensen, T., (2024). Femten år med forskning på og implementering av traumefokusert kognitiv atferdsterapi (TF-CBT) i Norge. Sammendrag

Hellevik, P., Kruse, A. E., Dullum, J. V., Frøyland, L. R., Skar, A. S., Andersen, L. C., Helseth, H., Frafjord, O. S. G., Haugen, L. A., Øverlien, C., (2023). Digitale seksuelle overgrep mot barn og unge – gjerningspersoner og fornærmede. Sammendrag

Egeland, K. M., Skar, A. M. S., Babaii, A., Borge, R. H., Braathu, N., Bækkelund, H., Endsjø, M., Granly, L., Hansen, K. S., Husebø, G. K., & Peters, N. (2022). Implementering av traumebehandling i spesialisthelsetjenesten: En nasjonal implementering av behandling av posttraumatisk stresslidelse (PTSD) for barn og voksne. Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. (Rapport Nr 1 2022). Sammendrag

Skar, A. M. S., Sherr, L., Ramirez, B. R., Armstrong, N., Blestad, C., Knut Inge, F., . . . Tetzchner, S. v. et al. (2015). The effects of the International Child Development Programme (ICDP) on experiences of child violence in Colombia. A randomized controlled trail.

Skar, A. M. S., Bjørnstad, S., & Hannah, D. (2014). ICPD-foreldreveiledning i Oslo Voksenopplæring som en del av Introduksjonsprogrammet for innvandrere og flyktninger.

Sherr, L., Skar, A. M. S., Clucas, C., Tetzchner, S. v., & Hundeide, K. (2011). Evaluation of the Parental guidance programme based on the International Child Development Programme. Report to the Ministry of Children, Equality, and Social Inclusion.

Andre publikasjoner

Andersson, E. S., Jensen, T., Skar, A. S., (2024). Enslige mindreårige asylsøkere er både sårbare og ressurssterke. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

Egeland, K. M., Sklar, M., Aarons, G. A., Ehrhart, M. G., Skar, A. S., Borge, R. H., (2024). Correction to: Symphony of Success: Leader-Practitioner Reciprocity during Evidence-Based Practice Implementation (Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, (2024), 10.1007/s10488-024-01405-y). Springer. doi:10.1007/s10488-024-01414-x

Skjønsberg, E. E., Brekke, I., Christie, H. J., Johnsen, A., Skar, A. S., (2024). International Child Development Programme (ICDP).

Dale, E., Venkateswaran, M., Fjeldheim, I., Papadopoulou, E. Z., Myhre, S. L., Gopinathan, U., Skar, A. S., (2023). Globalt helsearbeid og bærekraft – ingen er trygge før alle er trygge. Tidsskrift for Den norske legeforening. doi:10.4045/tidsskr.23.0499

Ormhaug, S. M., Augusti, E., Birkeland, M. S., Bræin, M. K., Evang, A., Hafstad, G. S., Hansen, L. S., Jensen, T., Knutsen, M. L., Løken, P. M. H., Michaelsen, K., Moen, L. H., Päivärinne, H. M., Simonsen, A. H., Skar, A. S., Øverland, K., Øverlien, C., (2023). Barn trenger rom til å fortelle. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.

Ormhaug, S. M., Augusti, E., Birkeland, M. S., Bræin, M. K., Evang, A., Hafstad, G. S., Hansen, L. S., Jensen, T., Knutsen, M. L., Løken, P. M. H., Michaelsen, K., Moen, L. H., Päivärinne, H. M., Simonsen, A. H., Skar, A. S., Øverland, K., Øverlien, C., (2023). Angsten for å snakke med barn om vold og overgrep. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.

Birkeland, M. S., Skar, A. M. S., & Jensen, T. (2022). Å bli alvorlig mobbet på skolen kan skade like mye som vold i hjemmet. Forskersonen.no.

Dybdahl, R., Lien, L., Engebretsen, I. M. S., & Skar, A. M. S. (2022). Matsikkerhet og psykisk helse henger sammen. Bistandsaktuelt.

Jensen, T. K., Skar, A. M. S., Andersson, E. S., & Birkeland, M. S. (2020). Correction to: Long-term mental health in unaccompanied refugee minors: pre- and post-flight predictors (European Child & Adolescent Psychiatry, (2019), 28, 12, (1671-1682), 10.1007/s00787-019-01340-6). European Child and Adolescent Psychiatry, 29(8), 1169. doi:10.1007/s00787-019-01369-7

Engebretsen, I. M. S., Skar, A. M. S., Dierkes, J., Kühl, M. J., Skylstad, V., Keigland, K., . . . Iversen, B. et al. (2020). Are pre-adolescent children drinking alcohol? Studies on child alcohol use disorder in Eastern Uganda. World Child and Adolescent Psychiatry, 19.

Andersson, E. S., Skar, A. M. S., & Jensen, T. (2020). Mot et bedre liv: vendepunkter blant enslige mindreårige asylsøkere under 16 år. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 17(4). doi:https://doi.org/10.18261/issn.1504-3010-2020-04-10

Skar, A. M. S., Jensen, T. K., & Selvanayagam, K. (2019). Veien fra ankomst til bosatt. In R. Dybdahl, L. Lien, H. Siem, H. H. Bakke & I. Julardzija (Red.) Asylsøkere og flyktninger. Psykisk helse og livsmestring (pp. 144-156). Universitetsforlaget.

Skar, A. M. S. (2016). Evalueringsstudier av ICDP. In I. Egebjerg, A. Johsen & G. Flakk (Red.) Håndbok for ICDP-veiledere - International Child Development Programme (pp. 47-51). .

Skar, A. M. S. (2015). Innsatte i norske fengsler og deres barn. PT (Psykologisk Tidsskrift), 1(2).

Skar, A. M. S., & Tetzchner, S. v. (2015). Parenting support as community-oriented early intervention. Journal “Early Intervention: Theory and Practice, 2.

Pressebilder