Hovedmål
Målet med prosjektet er å skape kunnskap om barn og ungdommer som bor gjentatte ganger på krisesenter. Prosjektet utforsker disse barnas situasjon og behov, og diskuterer hvordan profesjonelle som jobber på skole og ved krisesenteret kan nærme seg barna.
Datamaterialet består av intervjuer av barn og ungdommer som har bodd gjentatte ganger på krisesenter, og deres tanker og opplevelser av egen bo- og skolesituasjon og forhold til andre mennesker.
Studien presenterer barnas perspektiv, deres behov og oppfatninger av deres skoleopplevelser i Norge mens de bor eller flytter inn og ut av krisesenter. Studien diskuterer også hva som trengs for å forbedre deres livssituasjon.
Studien bidrar til å fylle et tomrom i den nasjonale og internasjonale forskningslitteraturen, siden det ikke foreligger forskning på denne gruppen barn og ungdommer. Resultatene peker på noen av de største utfordringene barna og ungdommer med flere opphold på krisesenter står overfor, som følge av deres livssituasjon.
Resultatene kan brukes til å styrke disse barnas livskvalitet, og deres muligheter til en sunn utvikling og barndom.
Metode
Kvalitative intervjuer med barn og unge.