Hovedmål
1. Vil en tidlig intervensjon med gruppebasert kunst og utrykksterapi kunne gi en målbar endring i psykiske symptomer hos enslige mindreårige asylsøkere (gutter)?
2. Vil det kunne påvises forskjeller i tilpasning og funksjonsnivå mellom intervensjonsgruppen og kontrollgruppen?
3. Longitudinell oppfølging.
Delmål
MultiCASI metoden har ikke blitt validert i forhold til psykiatriske diagnoser. For å teste dette er et eget diagnostisk intervju brukt (CIDI) med (n=160) deltagere som gjøres samtidig som med selv rapportering etter tre måneder.
Metode
Studiedesignet er et randomisert, kontrollert forsøk. Intervensjonen varer i 5 uker. Forsøkspersonene randomiseres til to grupper: en gruppe som får EXIT (Expressive arts in transition) og en gruppe som kun mottar det ordinære aktivitets- og helsetilbudet i transittmottaket. Intervensjonsmodellen som skal utprøves er: Expressive Arts In Transition (EXIT) for enslige mindreårige gutter i transittmottak. De enslige mindreårige gutter blir evaluert ved starten av intervensjonen, på slutten etter tre måneder og etter et og to år.
For å kunne teste enslige mindreårige gutter der en høy andel har begrensede lese og skrive ferdigheter er «Multilingual Computer-Assisted-Self-Interview» (MultiCASI) brukt. Denne programvaren er utviklet av «Behandlungszentrum fur Folteropfer Berlin.» Dette bruker en touch skjerm PC hvor selvrapporterings instrumenter kan installeres i forskjellig språk. Alle spørsmål kan besvares ved å trykke på skjermen og både den skriftlige og muntlige versjon vises samtidig. Både spørsmål og svar kan bli gjentatt så mange ganger som nødvendig. Den største fordelen med denne metoden er at den tester alle deltagerne på akkurat samme måte uansett deltagerens leseferdigheter.
Tilleggsinformasjon
EXIT er en terapiform som anvender bevegelse, tegning, musikk, dans og drama i tillegg til det verbale uttrykket. Terapien har vist seg å være velegnet som behandlingsform for traumatiserte flyktninger. Modellen er utviklet av Meyer DeMott og ble først tatt i bruk ved Brinken Asylmottak i 1991 og deretter videreutviklet ved Fossnes Asylmottak i 1992-1994 (Meyer og Nygård, 1993, Meyer 1995; 1997; 2007).
De kunstorienterte terapiformene kan ha fordeler sammenlignet med rent verbale terapiformer, bl.a. fordi de gjør det lettere å komme i kontakt med og uttrykke avstengte følelser.
Prosjektet innebærer iverksetting av tiltak overfor en gruppe asylsøkere der det er store utfordringer knyttet til både innholdet i det tilbudet som skal gis og til antallet som kommer, og er samtidig en forskningsmessig evaluering av effekten av dette tiltaket. Resultatet vil gi nyttig kunnskap for arbeidet med å implementere tidlige intervensjoner i transittfasen for å forebygge isolasjon, angst og depresjon hos EMA og danne grunnlag for bedre, forskningsbaserte forebyggende tiltak for å redusere psykiske plager blant EM-ungdommer.
Studien vil være den første i sitt slag både i Norge og Europa.