Hovedmål
Målet med studien er å utdype vår forståelse av hvordan voksne flyktninger i introduksjonsprogrammet opplever at potensielt traumatiserende hendelser (PTH) påvirker læring og fungering. Videre vil vi undersøke flyktningers erfaringer med egne strategier for å håndtere uhensiktsmessig atferd og vanskelige følelser og tanker, samt hva slags støtte fra lærere og andre som kan medvirke til best mulig fungering og læring.
Metode
Studien er kvalitativ, og omfatter en liten pilotstudie, en hovedstudie som består av dybdeintervjuer med ca. 30 kvinner og menn som deltar eller har deltatt i introduksjonsprogrammet, og et fokusgruppeintervju der 4-6 deltakere diskuterer resultatene fra dybdeintervjuene. Vi vil også benytte spørreskjemaer om tidligere livsbelastninger, symptomer og plager etter PTH (SLESQ-Revised og PCL-5). Kunnskapen fra studien kan bidra til bedre tilrettelegging for læring hos traumatiserte flyktninger, og slik fremme den enkeltes muligheter for arbeid og/eller utdanning.
Tilleggsinformasjon
NFR-prosjekt, program Offentlig PhD
Finansiert av: Ålesund kommune og NFR
Prosjektansvarlig: Ålesund kommune v. Ålesund voksenopplæring,
Doktorgradskandidat: Lektor Janita Flem Tomren
Hun har 75% doktorgradsarbeid, og 25% pliktarbeid for Ålesund voksenopplæring i stipendiatperioden.
Hovedveileder: Marianne Opaas, NKVTS. Biveileder: Nora Sveaass, Psyk. Institutt, UiO.
Janita Flem Tomren skal tilbringe ett år på NKVTS i løpet av sin stipendiatperiode.