Hovedmål
TURIN-prosjektet er del av et større forskningsprosjekt «Coming of Age in Exile (CAGE) – Health and Socio-Economic Inequities in Young Refugees in the Nordic Welfare Societies». CAGE-prosjektet som er finansiert av NordForsk gjennomføres av ledende forskergrupper i Danmark, Finland, Norge og Sverige.
De utviklingsmessige og psykososiale overgangene som unge flyktninger må forholde seg til i bosettingsfasen kan føre til mental vekst, psykososial tilpasning og inkludering, men kan også føre til økt sårbarhet, mistilpasning og marginalisering. Skolen spiller en sentral rolle i bosettingsfasen. Utdanning styrker unge flyktningers muligheter til å kunne mestre sin nye livssituasjon så vel som å kunne bli selvstendige og aktive deltakere i det norske samfunnet.
TURIN-studiens overordnede mål er å få ny og bedre innsikt i hva som kan fremme eller hemme unge flyktningers utdanningsmessige og psykososiale overgangsprosesser i bosettings- og integreringsfasen.
Delmål
• Å få mer kunnskap om utdanningsmessige og psykososiale utfordringer unge flyktninger møter i bosettingsfasen, og hva disse betyr for deres fungering i hverdagen generelt og i skolen spesielt
• Å få en bedre forståelse av unge flyktningers egne erfaringer, behov og ønsker vedrørende utdanningsmessig og psykososial oppfølging i skolen og utenfor
• Å kunne belyse skolens, familiens, og andre omsorgsløsningers rolle i å fremme unge flyktningers utvikling, læring og psykososiale velvære
• Å få større innsikt i nasjonal og lokal bosettingspolitikk samt kommunal praksis vedrørende utdanningsmessig og psykososial oppfølging av unge flyktninger som bosettes i Norge
Metode
Datainnsamlingen foregår i tilknytning til videregående skoler i fire bosettingskommuner, der hver av de involverte forskerne skal ha ansvar for hver sin skole. Forskeren skal være tilstede på skolen og i noen klasser for å bli bedre kjent med skoletilbudet, skoleansatte, lærere og elever. Feltarbeidet på skolene omfatter også individuelle intervjuer med unge flyktninger og betydningsfulle voksne, som skoleansatte/lærere og foreldre/omsorgspersoner. Videre foretas det studier av nasjonale policy dokumenter samt kommunal politikk og praksis angående bosetting og utdanning av unge flyktninger.
TURIN-studien gjennomføres som et samarbeid mellom forskere fra NKVTS og Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Deltakende forskere: Lutine de Wal Pastoor, Studiekoordinator (NKVTS), Ketil Eide (USN), Brit Lynnebakke (NKVTS) og Irmelin Kjelaas (USN/NTNU).
For mer informasjon om TURIN, vennligst kontakt Lutine de Wal Pastoor: lutine.pastoor@nkvts.no
Tilleggsinformasjon
Følgende forskningsinstitusjoner deltar i det nordiske forskningsprosjektet CAGE (Coming of Age in Exile):
• Danmark: Forskningscenter for Migration, Etnicitet og Sundhed (MESU), København Universitet
• Finland: Institute of Migration, Turku
• Norge: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS), og Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
• Sverige: Centre for Health Equity Studies, CHESS (Stockholm Universitet og Karolinska Institutet), og Gøteborg Universitet
CAGE-prosjektet har som mål å frembringe ny kunnskap om hvilke mekanismer som ligger bak sosioøkonomiske og helseulikheter i flyktninggrupper i de nordiske land sammenlignet med majoritetsbefolkningen. Ved å analysere og sammenligne nordisk velferds- og utdanningspolitikk vedrørende unge flyktninger, ønsker prosjektet å bidra med forskningsbasert kunnskap til politiske initiativ og tiltak som kan utjevne de sosioøkonomiske forskjellene i flyktningers helse, velferd, utdanning og arbeidsdeltakelse.
For mer informasjon (på engelsk) om CAGE-prosjektet, se: http://cage.ku.dk/