Ledelse og implementering – LOCI 

Leadership and Organizational Change for Implementation (LOCI), bygger på to ledelsesmodeller: Fullspektrummodellen for ledelse (Judge & Piccolo, 2004) og implementeringsledelse (Aarons et al., 2014). Dette er modeller som begge omhandler viktigheten av strategiene ledelsen bruker i sin kontakt med de ansatte for å få til endring i organisasjonen.  


Hva er innholdet i LOCI?

LOCI-modellen består av et program som pågår i 12 måneder, med fire sentrale komponenter:  

  • Tilbakemeldinger fra ansatte og ledere (360 graders tilbakemelding) 
  • Ledersamlinger med fokus på endringsledelse, implementeringsledelse og implementeringsklima  
  • Regelmessig veiledning av førstelinjeledere og overordnede ledere 
  • Regelmessige organisatoriske strategimøter på tvers av nivåene (leder, overordnet leder og terapeut) med fokus på strategisk planlegging  

I forkant av de fire ledersamlingene gjennomføres det en 360° kartlegging. Denne består av tilbakemeldinger fra ansatte, leder og overordnet leder på implementeringsklima og endring- og implementeringsledelse. 360° kartlegging danner grunnlag for strategisk arbeid med lederutvikling og organisasjonsstrategi for implementering.  Trykk her for å komme til kartleggingsverktøy som kan brukes i måling av implementeringsprosessen.  

LOCI-ledersamlinger er tilpasset førstelinjelederne som har mest kontakt med behandlerne. Disse omtaler vi gjerne som LOCI-leder. Ledersamlingene består av to introduksjonsdager hvor man arbeider med endringsledelse, implementeringsledelse og implementeringsklima, samt 360° kartlegging som lederne har fått i forkant av samlingen. Oppfriskningssamlingene holdes etter ca. fire, åtte og 12 måneder.    

LOCI-veiledning er todelt. Det gjennomføres ukentlige digitale 15-30 minutter med hver LOCI-leder. Fokus er på lederutviklingsplan som leder utarbeider med bakgrunn i 360° kartleggingen. I tillegg gjennomføres månedlige gruppemøter med alle LOCI-lederne (maks 10 stykker per gruppe) for å bygge nettverk, dele erfaringer rundt implementeringen og lære av hverandre.   

Organisatoriske strategimøter gjennomføres kvartalsvis sammen med førstelinjeledere (LOCI-ledere), overordnede ledere (DPS-ledere) og andre interessenter i klinikkene (f.eks. terapeuter, teamledere eller fag- og utviklingskonsulenter) med fokus på å utvikle og skreddersy implementeringsstrategier på organisasjonsnivå. I tillegg gjennomføres det månedlige digitale møter (15-30 minutter) med overordnede ledere der den organisatoriske strategiplanen er i fokus.  

Historien til LOCI

LOCI er utviklet i USA av Gregory Aarons, PhD og Mark Erhart, PhD, med kollegaer (les mer om disse her). LOCI-teamet i USA har testet ut LOCI-modellen i implementeringen av flere kunnskapsbaserte praksiser, både i utdannings- og helsesektoren, med lovende resultater.  

Faglig påfyll