Du bør være fleksibel når du yter psykologisk førstehjelp, og du bør tilpasse tiltakene dine til hver enkelt person og hans/hennes klare behov og utfordringer. Samle nok informasjon til at du kan skreddersy og prioritere tiltakene til å avhjelpe disse behovene. Innsamling og bekreftelse av informasjon starter umiddelbart etter at du har etablert kontakt, og pågår gjennom hele den psykologiske førstehjelpsinnsatsen.
Det kan være spesielt nyttig å stille noen spørsmål som klargjør det følgende:
- type og alvorlighetsgrad av opplevelsene under katastrofen
- dødsfall blant de nærmeste
- bekymringer omkring forholdene i katastrofeområdet og løpende faremomenter
- atskillelse fra, eller bekymringer om sikkerheten til de nærmeste
- fysisk sykdom, psykisk helsetilstand og behov for medisinering
- tap (hjem, skole, nærmiljø, bedrift, personlige eiendeler og kjæledyr)
- ekstreme følelser av skyld og skam
- tanker om selvskading eller skading av andre
- tilgjengelighet til sosiale støttenettverk
- tidligere alkohol- og narkotikabruk
- tidligere traumatiske opplevelser og dødsfall blant de nærmeste
- bekymringer rundt innvirkningen på viktige familiebegivenheter
(Hentet fra boken PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP, Felthåndbok 2. utgave)