Webinaret handler om hvordan skolen bør ta imot og legge til rette for elever med flyktningbakgrunn, og hvordan disse elevene opplever å være nyankomne elever i norsk skole.
Den europeiske studien «RefugeesWellSchool», der NKVTS er med, har utviklet og prøvd ut skolebaserte tiltak for å fremme psykisk helse og bedre den psykososiale situasjonen for unge med flyktning- og migrasjonsbakgrunn i fem europeiske land. Forskerne ved NKVTS har kartlagt erfaringer med å gjennomføre målrettede tiltak i mottaksklasser på henholdsvis ungdomstrinnet og videregående skole, og undersøkt hvordan disse elevene opplever å være nyankomne elever i norsk skole.
I Norge har i alt nesten 300 nyankomne elever med flyktning- og migrasjonsbakgrunn og deres lærere deltatt i studien, fra i alt 22 mottaksklasser. I RefugeesWellSchool-studien som helhet deltar rundt 1350 nyankomne ungdommer i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Belgia og England.
Program:
- Bakgrunn for RefugeeWellSchool-studien, v/ prosjektleder Arnfinn Andersen
- Opplevd psykisk helse, belastninger og tilhørighet v/Marianne Opaas
- Hva sier elever og lærere i introduksjonstilbud om møtet mellom nyankomne elever og norsk skole? v/Per Kristian Hilden
- Panelsamtale: Hvordan kan nyankomne elever med flyktning- og migrasjonsbakgrunn ivaretas på en best mulig måte i skolen?