Hovedmålet for prosjektet er å implementere spesifikke kunnskapsbaserte behandlingsmetoder på en måte som sikrer bruk av metodene i tjenestene over tid. Vi ønsker samtidig å øke kunnskapen om traumer og traumebehandling i spesialisthelsetjenesten, og at voksne med posttraumatiske stressplager skal få tilbud om kunnskapsbasert behandling for sine vansker. Ettersom PTSD-diagnose kvalifiserer til behandling i spesialisthelsetjenesten er det valgt å konsentrere implementeringen av traumebehandling ved landets distriktspsykiatriske sentre (DPS’er).
De to behandlingsmetodene som implementeres er Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) og Kognitiv Terapi for PTSD (KT-PTSD). For å sørge for god implementering i klinikkene over tid tas det i bruk en implementeringsstrategi kalt Ledelse og organisatorisk endring for implementering (LOCI).
Prosjektets delmål inkluderer:
Prosjektet startet opp i 2016-2017 med en pilot ved to poliklinikker. Behandlerne fikk opplæring i kunnskapsbasert behandling av PTSD og det ble systematisk samlet inn data på behandlingsforløp og implementering. Her finner du et oppsummeringsnotat fra pilotstudien.
Med bakgrunn i erfaringer fra pilotstudien ble det rigget for en nasjonal implementering i landets distriktspsykiatriske sentre (DSP). Implementeringsstrategien LOCI ble inkludert for å hjelpe tjenestene å sikre god implementering og vedlikehold av behandlingsmetodene over tid.
Første prosjektrunde (2018-2020) ble gjennomført ved å bruke et klyngerandomisert kontrollert studie for å undersøke effekten av LOCI som implementeringsstrategi. Resultatene fra prosjektrunden ble oppsummert i en rapport publisert i 2022.
Det er et mål å rekruttere nye poliklinikker hvert år. Erfaringer vi gjør oss i tidligere prosjektperioder legges til grunn for gjennomføringen av påfølgende prosjektperioder. Data som samles inn benyttes også til å forske på hvordan lovende behandlingsmodeller for PTSD kan innføres og utføres ved DPS, og hva som fører til endring og beder psykologisk helse for de som har vært utsatt for vanskelige og traumatiserende hendelser. Kunnskapen vi produserer brukes til å optimalisere implementeringsstrategien for å tilrettelegge for best mulig implementering i de deltakende poliklinikkene.
Prosjektet har tett dialog med prosjekt om nasjonal implementering av TF-CBT i landets barne- og ungdomspsykiatriske enheter (BUP) i tillegg til Regionale ressurssentrene om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS). Vi samarbeider også med EMDR Norge og Norsk Forening for Kognitiv Terapi, i tillegg til forskere ved Universitetet i Oxford, UK, Universitetet i San Diego, California og Universitetet i Central Florida, USA.
NKVTS er interessert i å komme i kontakt med interessenter som har spørsmål, kunnskap, informasjon og erfaringer relevante for dette prosjektet. Prosjektleder Karina Egeland kan kontaktes på e-post (karina.egeland@nkvts.no).
Ettersom NKVTS ikke er en del av helsevesenet kan vi ikke motta henvisninger. Eventuelle henvisninger må sendes direkte til poliklinikkene som har deltatt i prosjektet.
Skolen er en viktig arena for unge, nyankomne flyktninger – som et sted for læring og et sted der de møter både voksne og jevnaldrende fra vertslandet. Nyere forskning har derfor pekt på den viktige rollen skolen har for unge flyktningers psykososiale tilpasning til et nytt liv i vertslandet. Det mangler imidlertid forskningsbasert kunnskap om hvilke tiltak som er best egnet til å styrke skolens rolle, og hvordan de kan gjennomføres i forskjellige skolekontekster i ulike land.
Prosjektets overordnede mål er således å fremskaffe ny kunnskap om forebyggende, skolebaserte tiltak som kan fremme psykisk helse og psykososialt velvære og lette overgangen til en ny hverdag for unge med flyktning- og migrasjonsbakgrunn. Videre undersøker studien hvordan slike tiltak kan gjennomføres i ulike skolekontekster. Prosjektet legger særlig vekt på tiltak som fremmer psykososial støtte og styrking av sosiale nettverk.
Delmål 1: Å utvikle egnede skolebaserte forebyggingstiltak som kan styrke nyankomne elevers psykiske helse og psykososiale velvære, i nært samarbeid med unge med flyktning- og migrasjonsbakgrunn, foresatte, lærere, skolemyndigheter og andre interessenter.
Delmål 2: Å utvikle kulturelt og kontekstuelt egnede instrumenter for å dokumentere unge flyktningers psykiske helse og psykososiale velvære, samt virkningen av skolebaserte, psykososiale forebyggingstiltak.
Delmål 3: Å styrke unge flyktningers psykiske helse og psykososiale velvære ved å gjennomføre ulike typer skolebaserte, psykososiale forebyggingstiltak i seks Europeiske land (Belgia, Danmark, Finland, Norge, Sverige og UK).
Delmål 4: Å evaluere (a) effekten av ulike skolebaserte, psykososiale forebyggingstiltak, (b) gjennomføring av tiltakene i de ulike skolekontekstene, (c) kontekstuelle faktorer med betydning for gjennomføringen av tiltakene, og (d) tiltakenes samfunnsøkonomiske betydning.
Delmål 5: Å utvikle modeller for implementering av egnede forebyggingstiltak i ulike skolekontekster, i samarbeid med alle berørte parter.
Delmål 6: Å spre kunnskap om hva som er egnede skolebaserte, psykososiale forebyggingstiltak samt modeller for hvordan de kan implementeres i ulike nasjonale skolekontekster.
Det er utviklet fem forskjellige intervensjoner (tiltak) som skal implementeres i ulike skolekontekster i de seks deltakerlandene. NKVTS utvikler selv en intervensjon som er rettet mot lærere (In-Service Teacher Training, INSETT). Målet med denne er å styrke lærernes kunnskap og kompetanse om psykososiale utfordringer som nyankomne elever med flyktning- og migrasjonsbakgrunn ofte opplever og hvordan elevene kan støttes i det daglige læringsmiljøet. INSETT er et kursopplegg som kombinerer et nettkurs utviklet av den nederlandske stiftelsen Augeo, med to fysiske kurssamlinger utviklet ved NKVTS. I Norge vil INSETT i første omgang tilbys lærere i kombinasjons-/mottaksklasser for nyankomne elever på videregående skolenivå (16-21 år). I tillegg til Norge vil intervensjonen gjennomføres i Sverige og Finland, og det arbeides med planer om utprøving også i Frankrike og Portugal.
Ved siden av den lærerrettede intervensjonen skal programmet Welcome to School også prøves ut i Norge. Welcome to School er utviklet i Nederland av stiftelsen Pharos. Programmets mål er å skape en trygg skole- og klassesituasjon for nyankomne elever, der de kan dele og reflektere over felles erfaringer og utfordringer, både opplevelser fra før og under flukt/migrasjon, og fra møtet med vertsamfunnet. Programmet består av en serie samtalesesjoner gjennomført over en periode på 2-3 måneder, ledet av klasselærere i henhold til en detaljert lærermanual. Arbeidet med å tilrettelegge Welcome to School ledes av prosjektpartnerne ved Københavns universitet. I Norge vil dette programmet i første omgang gjennomføres i introduksjons-/mottaksklasser i grunnskolens ungdomstrinn.
Før, under og etter intervensjonene gjennomføres det en egen kvantitativ og kvalitativ kartlegging av elevenes livssituasjon og psykiske helse, og av de kontekstuelle betingelsene for å gjennomføre slike intervensjoner i skolen. Totalt vil ca. 2500 skoleelever med flyktning- og migrasjonsbakgrunn mellom 12 og 21 år inngå i RefugeesWellSchool-studien, fordelt på de seks deltakerlandene.
Prosjektet gjennomføres av et konsortium av fremstående forskningsinstitusjoner i de seks deltakerlandene, ledet av Gent Universitetet. Konsortiets medlemmer:
Prosjektet er finansiert av EUs rammeprogram Horisont 2020 (H2020-EU.3.1.2. – Preventing disease: SC1-PM-07-2017 Promoting Mental Health and Well-Being in the Young. Project ID: 754849).
Hovedmålene med studien er 1) å få mer kunnskap om hvordan psykisk helse, livskvalitet og fungering utvikler seg over tid - før, under og etter behandling i psykisk helsevern, og hvilke fortidige og nåtidige faktorer som virker inn på forløpet, og 2) hvordan pasientene og terapeutene opplever terapiforløpet, og hva som fremmer eller hindrer en god prosess.
Studien gir grunnlag for økt kunnskap om psykologiske, sosiale og kulturelle faktorers betydning for psykiske plager hos individer med sammensatte og ekstreme, traumatiske erfaringer, og hvordan psykisk helse, livskvalitet, arbeidsevne og språktilegnelse endres etter behandling.
Videre vil studien gi økt kunnskap om hvordan behandling i psykisk helsevern bør tilrettelegges for å være til best mulig hjelp for flest mulig behandlingstrengende med flyktning- og traumebakgrunn. Den vil også kunne gi kunnskap om når, hvor, og hvilke forebyggende strategier som bør iverksettes for å hindre sykdomsutvikling.
Å øke kunnskap om virkninger av sammensatte og ekstreme traumatiske opplevelser ved menneskerettighetsbrudd, krig og forfølgelse
Å få kunnskap om hvilke faktorer etter ankomst til Norge som har medvirket til opprettholdelse eller utvikling av psykiske helseproblemer og behandlingsbehov
Å få kunnskap om faktorer ved behandlingstilbudet som oppleves som fremmende eller til hinder for å kunne yte hjelp (terapeutene) eller bli hjulpet (pasientene) i behandlingen
Å få innsikt i hva som er virksomt i terapiforløp som leder til bedre helse, livskvalitet og fungering, gjennom prosess-studier av terapitimene
Å få kunnskap om hvilke faktorer som har betydning for forløpet videre for denne målgruppen etter endt behandling
I forskningslitteraturen etterlyses det mer langsiktighet og bredde i undersøkelsen av flyktningers psykiske og fysiske helse, livskvalitet og fungering i eksil. Denne studien gir grunnlag for analyser av forløpet over opptil 10 år av mange aspekter ved helse og livskvalitet hos en gruppe individer med flukt og traumebakgrunn, fra de skulle begynne i behandling, gjennom behandlingen og i årene etter utskrivning. Kvantitative mål og kvalitative intervjuer gir til sammen inngående kunnskap og mulighet til å studere undergrupper med ulike forløp under og etter behandling.
Hartmann, E. & Opaas, M. (2023). Convergence in a Multi-Method Study between Rorschach and Self-Report Data of Traumatized Refugees Assessed Before and After Psychotherapy. Journal of Clinical Psychology, 79(5), 1357-1370. https://doi.org/10.1002/jclp.23484
Opaas, M., Wentzel-Larsen, T., & Varvin, S. (2022). Predictors of the 10 year course of mental health and quality of life for trauma-affected refugees after psychological treatment. European Journal of Psychotraumatology, 13 (1), 2068910. Doi:10.1080/20008198.2022.2068910
Opaas, M. & Hartmann, E. (2021). Traumatized Refugees in Psychotherapy: Long-term Changes in Personality, Mental Health, Well-Being, and Exile Life Functioning. Journal of Nervous and Mental Disease, 209(12), 859-871. DOI: 10.1097/NMD.0000000000001396
Sarpong, S.P., & Opaas, M. (i prosess 2021). Forced migration and the quest for normality: Post-migratory experiences of traumatized Iraqi refugees in Norway. Journal of Refugee Studies, 34 (4), 4092-4120. https://doi.org/10.1093/jrs/feab024
Opaas, M., Wentzel-Larsen, T., Varvin, S. (2020). The 10-year course of mental health, quality of life, and exile life functioning in traumatized refugees from treatment start. PLoS ONE 15(12): e0244730. https://doi.org/10.1371/journal. pone.0244730
Gulliksen, S., Hekne, I.M.D., Råbu, M. & Opaas, M. (2020). "Når jeg føler meg trygg, prøver jeg å si litt om hva jeg har vært utsatt for". Traumatiserte flyktningers opplevelse av tillit i psykoterapi. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 4. Nr 04 – 2020 – Tidsskrift for psykisk helsearbeid – Idunn
Opaas, M., Hartmann, E., Wentzel-Larsen, T. & Varvin, S. (2016). Relationship of pretreatment Rorschach factors to symptoms, quality of life, and real-life functioning in a three-year follow-up of traumatized refugee patients. Journal of Personality Assessment, 98, 247-260. http://dx.doi.org/10.1080/00223891.2015.1089247.
Opaas, M. & Varvin, S. (2015). Relationships of childhood adverse experiences with mental health and quality of life at treatment start for adult refugees traumatized by pre-flight experiences of war and human rights violations. The Journal of Nervous and Mental Disease, 203, 684-695. https://dx.doi.org/10.1097%2FNMD.0000000000000330
Opaas, M. & Hartmann, E. (2013). Rorschach assessment of traumatized refugees: An exploratory factor analysis. Journal og Personality Assessment, 95, 457-470. https://doi.org/10.1080/00223891.2013.781030
Opaas, Marianne (2020). Flyktninger med traumerelaterte plager – en kunnskapsoversikt, i A.O. Berg & K. Holt (red.): Kultur og Kontekst i praktisk psykologarbeid. Kap. 5, s. 89 – 111. Oslo: Gyldendal Akademisk
Opaas, Marianne (2019). Med traumer i bagasjen: Vanskeligheter de første årene i Norge, i R. Dybdal, I. Julardzija, H. Siem, L. Lien & H. Bakke (red.): Nyankommet til Norge: Psykisk helse hos flyktninger og asylsøkere. Kap. 8, s. 121-143. Oslo: Universitetsforlaget.
Opaas, Marianne (2023). "What about the men? Contributing factors to male refugees’ poorer or more diverse response to psychotherapy: A life course perspective." Preliminary data was presented at ESTSS. Belfast, June 2023.
Ingvild Høimyr Holm (V-2023). "Opplevelsen av fysiske smerter hos kvinner med flukt og traumebakgrunn." Masteroppgave i Psykisk helsearbeid. Emnekode: MAPSD5900. Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, Fakultet for helsevitenskap, Oslo Metroplitan University (OsloMet). Hovedveileder: Camilla Holm. Biveileder: Marianne Opaas.
Lise-Maria Lervik og Mina Røed (V-2023). "«Hvis jeg ikke kan jobbe, hva skal skje med meg?» En kvalitativ studie av traumatiserte flyktningers egne erfaringer med arbeidslivet". Levert som hovedoppgave ved Psykologisk institutt Våren 2023. Samfunnsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo. Hovedveileder: Margrethe Seeger Halvorsen. Biveileder: Marianne Opaas.
Thusyanthy Rajakulasingham og Thilip Thangarasa (H-2021). «Skal vi bare prate, prate, prate?» En kvalitativ studie av hva som kjennetegner alliansearbeidet i psykoterapi med traumatiserte flyktninger. Hovedoppgave ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo. Hovedveileder: Margrethe Halvorsen. Biveileder: Marianne Opaas. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-92689
Åsne Marie Broch (H-2019): "Et komplisert puslespill: En kvalitativ studie av psykologers opplevelser av arbeid med traumatiserte flyktninger." Hovedoppgave ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo. Hovedveileder: Sissel Reichelt. Biveileder: Marianne Opaas. Permanent lenke på Duo: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75544
Sarah Pokua Sarpong (Mai 2019): "Forced migration and the quest for normality: A qualitative study of the post-migratory experiences of traumatized Iraqi refugees". Masteroppgave. Master of philosophy in psychology. Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Hovedveileder: Sigrun Marie Moss. Biveileder: Marianne Opaas. Permanent lenke på DUO: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-72552
Synne Solhaug Gulliksen og Ingvill Maria Daatland Hekne (H-2018): «Når jeg føler meg trygg, prøver jeg å si litt om det jeg har vært utsatt for». En kvalitativ studie om betydningen av tillit i terapi med traumatiserte flyktninger. Hovedoppgave ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo. Hovedveileder: Marit Raabu. Biveileder: Marianne Opaas. Permanent lenke på DUO: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-69495
Suchitra Badhwar og Hege Helgesen (V-2018): "Traumatiserte flyktningers følelser: Hvilke følelser formidler traumatiserte flyktninger når de forteller om tiden før, under og etter flukt?" Hovedoppgave ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Hovedveileder: Nora Sveaass. Biveileder: Marianne Opaas. Permanent lenke på DUO: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-65021
Anne Julie Hagfors (V-2017): "Tilknytning, relasjon og kulturell identitet". Masteroppgave i psykisk helsearbeid. Fakultet for helsefag. Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid. Høgskolen i Oslo og Akershus (UiOA; nå OsloMet). Veileder: Sverre Varvin. Permanent lenke på ODA: https://oda.hioa.no/nb/item/tilknytning-relasjon-og-kulturell-identitet
Lina Mirabsen og Wei Chil Kung (H-2017): "Flyktninger i traumebehandling. Klienterfaringer og terapeututfordringer". Hovedoppgave i psykologi, Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo. Hovedveileder: Agnes Andenes. Biveileder: Marianne Opaas. Permanent lenke på DUO: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-62373
Cecilie Ruud Haug (2012): Traumatiserte flyktninger, "tikkende bomber" eller "sommerfugler i vinterland? En kvalitativ studie om sinne og aggresjon hos et utvalg traumatiserte flyktninger". Masteroppgave i psykososialt arbeid – selvmord, rus, vold og traumer. Institutt for klinisk medisin. Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo. Veileder: Marianne Opaas. Permanent lenke på DUO: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-32448.
Mer detaljert om studien
1. Behandling og rehabilitering av traumatiserte flyktninger (TR-REFUGEES), 2006 – 2025
Dette er en prospektiv naturalistisk langtidsstudie av pasienter med flyktning- og traumebakgrunn som ble tatt imot til behandling i poliklinikker innen psykisk helsevern /DPS og i privatpraksis i årene 2006 til 2009. Våren 2006 ble det gjennomført en pilotstudie av 5 pasienter ved en poliklinikk i Oslo øst. Prosjektet begynte den formelle datainnsamlingen fra oktober 2006. Rekruttering av pasienter og datainnsamling foregikk ved to poliklinikker /DPS og hos privatpraktiserende psykologer og psykiatere i Osloområdet. Det ble tatt sikte på 50 til 55 personer i studien totalt. Dette antallet ble nådd tidlig i 2009, med i alt 54 deltakere.
Ved behandlingsstart (T1) intervjuet vi pasientene om familieforhold, oppvekstbetingelser og tilknytningshistorie, innhold og varighet av traumatiske opplevelser, flukthistorie og hvordan det har vært å komme til Norge. I tillegg kartla vi personlighetsfungering, psykiske og fysiske plager, særlig posttraumatiske symptomer/PTSD, angst og depresjon, sosiale vansker, forhold rundt arbeid og utdanning, ressurser og interesser. I løpet av behandlingen ble pasient og behandler intervjuet om opplevelsen av behandlingsprosessen. De ble også spurt om andre aktuelle sider ved pasientens liv, samt at enkelte psykometriske undersøkelser av pasienten ble gjentatt. Oppfølgingsintervjuer supplert med psykometriske målinger ble foretatt 1 år (T2) og 3 år (T3) etter inntak i studien, og ved avslutning av behandlingen (Tx). Behandlingene hadde forskjellig varighet, fra noen få måneder til flere år. Etter T3 har en større andel av pasientene blitt intervjuet med 2-3 års mellomrom. Dermed har vi kunnet følge endringer i deltakernes sosiale situasjon, psykiske helse og livskvalitet gjennom opptil 10 år.
2. Marianne Opaas’ doktorgradsprosjekt (fullført 29.04.2016): "Trauma, personality function, and posttraumatic reactions: A retrospective and prospective study of traumatized refugee patients".
Hovedveileder var: Professor Ellen Hartmann, Psykologisk Institutt, Universitetet I Oslo.
Biveileder var: Sverre Varvin, Dr. Philos., MD, NKVTS, og fra høsten 2014 Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Marianne Opaas’ doktorgradsprosjekt var en integrert del av prosjektet fra det startet i 2006. Doktorgradsprosjektet var en undersøkelse av sammenhengen mellom bakgrunnsforhold (krigsrelaterte traumatiske erfaringer og barndomstraumer), personlighetsfungering, posttraumatiske symptomer, livskvalitet, fungering mht. språk og arbeid, og en oppfølgingsstudie av forløp over tre år. Rorschachmetoden var sentral i undersøkelsen av personlighetsfungering, supplert og sammenholdt med en rekke andre undersøkelsesmetoder. Det viste seg at deltakerne i studien hadde vært i snitt 10 år i Norge ved behandlingsstart.
Funnene i avhandlingen:
Opaas’ doktoravhandling viser sammenheng mellom traumer /belastninger i barndommen og flyktningers psykiske helseproblemer og nedsatte livskvalitet mange år senere (ved behandlingsstart). Særlig vold utenfor hjemmet og vold innad i hjemmet, opplevd som barn, var forbundet med mer symptomer og opplevelse av dårligere livskvalitet som voksen (ved behandlingsstart). Denne sammenhengen var enda sterkere enn sammenhengen mellom psykiske helseproblemer ved behandlingsstart og krigsrelaterte traumer som var opplevd i voksen alder, selv om disse opplevelsene omfattet alvorlige hendelser som militære angrep, nære som ble drept, forfølgelse, fengsling og tortur. I behandling av voksne traumatiserte flyktninger kan det derfor være viktig å kartlegge barndomsopplevelser så vel som senere krigsrelaterte traumer, for så å vurdere hensiktsmessig behandlingstilnærming. Funnene viser også betydningen av å hjelpe traumatiserte barn, for å motvirke livslang sårbarhet.
Videre viste personlighetsundersøkelsen ved hjelp av Rorschachmetoden at det som slo ut på om flyktningpasientene ble bedre av terapi, var hvorvidt de hadde intakt evne til det Opaas og medforfattere kalte «perseptuell realitetstesting» – det vil si om de oppfattet omgivelsene relativt fullstendig og i tråd med realitetene. Mange av formene, fargene og mønstrene i de non-figurative bildene i Rorschachtesten viste seg å fungere som traumepåminnere. Dette gjorde at enkelte leste sine egne opplevelser inn i bildet på en måte det ikke var dekning for. Enkelte festet seg bare ved den lille detaljen som minnet dem om traumet, uten å få med seg helheten, noe som førte til feiltolkninger. Andre klarte ikke se på detaljene i bildet og fikk bare et globalt og diffust inntrykk av noe de opplevde som ubehagelig. Atferd i testsituasjonen indikerer hvordan personen forholder seg i hverdagslivets mer eller mindre stressende situasjoner.
De som ved terapistart hadde en sviktende evne til perseptuell realitetsoppfatning under Rorschachundersøkelsen , viste seg å bli dårligere i terapi, og over de tre årene av studien kom de seg bare langsomt opp imot slik de hadde vært da de begynte i behandling. De som hadde en alminnelig god perseptuell realitetsoppfatning, kom seg raskt i behandling, dvs. i løpet av det første året, og beholdt bedringen gjennom de tre årene av studien. Resultatene viser viktigheten av å arbeide terapeutisk med pasientenes realitetstestende evne, særlig i potensielt stressende situasjoner og relasjonelle sammenhenger. Dette innebærer å støtte deres evne til å oppfatte det som skjer i omgivelsene på en mest mulig helhetlig og korrekt måte.
Behandlingen som ble gitt varierte med hensyn til varighet, intensitet, teoretisk forankring og innhold, avhengig av den enkelte pasient-terapeut dyade. Derfor tyder resultatene på at pasienter med adekvat perseptuell realitetsoppfatning kan profittere på ulike behandlingstilnærminger. Derimot ser det ut til at pasienter med sviktende eller ufullstendig realitetsoppfatning når de er under stress er en spesielt sårbar gruppe som trenger andre, mer varige, eller spesielt skreddersydde tiltak for å komme seg. (Se http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53824).
Det trengs mer forskning på hva som kan hjelpe de undergrupper av flyktningpasienter som blir dårligere eller som ikke kommer seg ved hjelp av den behandlingen som tilbys. De med god perseptuell realitetstestende evne så ut til å kunne nyttiggjøre seg den behandlingen de fikk, uavhengig av terapeut og terapitilnærming.
3. Mehdi Farsbafs doktorgradsprosjekt (2012 – avbrutt) : "Healing trauma: Curative processes in psychotherapy with traumatized refugees". Avviklet uten fullføring våren 2017.
Hovedveileder: Sverre Varvin, Dr. Philos., MD, NKVTS, og fra 2014 HiOA.
Biveileder: Erik Stänicke, Associate Professor, Dr. Psychol, University of Oslo (UiO).
Mehdi Farsbafs doktorgradsprosjekt begynte i juni 2012, og var først et samarbeidsprosjekt mellom Lovisenberg Diakonale Sykehus og Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress (NKVTS), der NKVTS sto for data, kontorplass og veiledning, og Lovisenberg sto for finansieringen. Siden har Mehdi Farsbaf arbeidet i Helse Førde, som finansierte hans doktorgradsprosjekt og holdt kontor. Prosjektet baserte seg på et utvalg behandlinger i paraplyprosjektet som fant sted i individuell avtalepraksis hos psykiatere eller psykologer. Behandlingen var psykodynamisk orientert. Det er foreløpig ingen publikasjoner fra denne delen av prosjektet. Farsbaf hadde flere opphold i dr.gradsarbeidet underveis, og valgte til slutt av avslutte det. En artikkel er under utvikling i samarbeid med Varvin.
Det framgår av Stortingsmelding nr. 30 at det ikke foreligger en nasjonal oversikt over helsetilstanden til flyktninger som kommer til Norge. NKVTS og Folkehelseinstituttet er derfor å i gang med en kartleggingsstudie av flyktningers helse og psykososiale situasjon. Studien gjennomføres i perioden 2018–2026, med datainnsamling i flere omganger, i en populasjon på ca. 18 000 flyktninger i Norge med bakgrunn fra Syria.
Samspillet mellom individuelle faktorer og samfunnsmessige forhold har stor betydning for helse og integrering. Bedre kartlegging og forskning vil gjøre at vi raskere kan fastslå omfanget av helseproblemer i denne svært sårbare gruppen. I tillegg vil det gjøre det mulig å identifisere effektive tiltak som reduserer psykisk og somatisk uhelse over tid.
For å kunne kartlegge flyktningers helse, er det nødvendig med et prospektivt design og en datainnsamling over flere år. De primære reaksjonene som ønskes undersøkt, er posttraumatiske stressreaksjoner, depresjon og angstreaksjoner, somatiske helse, samt deltakernes mestring og sosiale funksjon. Utvalget består av nylig bosatte syriske voksne og, i en delstudie, ungdom i alderen 13-24 år.
Spørsmålene som stilles, dekker tema som traumeeksponering, posttraumatiske stressreaksjoner, depresjon/angst, funksjonstap, kroppslige/somatiske plager, samt livskvalitet og andre viktige psykososiale faktorer. I kvalitative og registerbaserte delstudier (ulike helse-/arbeidsregistre) utvides fokuset på psykososiale forhold. Dette innebærer spørsmål om opplevd støtte fra familie, venner og lokalsamfunn, men også bruk av helsetjenester, utdanning og arbeidsrelaterte tjenester og bosituasjon.
Vi formidler ny og oppdatert kunnskap gjennom følgende kanaler:
– NKVTS sine nettsider, inkludert i Veiviseren; Kønnslemlestelse – en veiviser
- Nasjonalt Nettverk for arbeid om kjønnslemlestelse/Kvinnelig omskjæring (NAKK)
– Undervisning til berørte, tjenesteytere, frivillige organisasjoner og beslutningstakere.
– Bistå med innspill til myndighetenes innsatser, herunder veiledere, informasjonsmateriell, retningslinjer mm
– Brosjyrer og informasjonsmateriell til berørte og tjenesteytere.
– Vitenskapelige artikler i nasjonale og internasjonale tidsskrift
– En antologi/bok på norsk basert på norsk forskning vil utgis høsten 2023.
Vi sikrerer oppdatert kunnskap gjennom
– Faglig internasjonal oppdatering (artikler, nettverksarbeid (FOKO – Nordisk Nettverk for forskning om kvinnelig omskjæring, ANSER – Academic Network for Sexual and Reproductive Health and Rights Policy).
– Egen forskning.
Overordnet mål er å sikre bedre helsehjelp til jenter og kvinner som har plager etter kjønnslemlestelse og å forebygge at jenter med tilknytning til Norge blir kjønnslemlestet, samt styrke kompetanse i helsetjenester og frivillige organisasjoner og nettverk mellom tjenester og brukere.
Av de over 17 000 jenter og kvinner bosatt i Norge som har blitt utsatt for kjønnslemlestelse, har de fleste gjennomgått inngrepet før innflytting. Det er derfor viktig å også styrke det transnasjonale forebyggende arbeidet, og å sikre helsehjelp til de som alt er berørt.
Det skal utvikles og gjennomføres en rekke tiltak, og effekten av disse skal evalueres kvantiativt og kvalitativt gjennom før- og etterundersøkelser.
Prosjektet er delt i to work packages og kombinerer kvalitative og kvantitative metoder. I første work package vil det først gjennomføres en litteraturstudie for å identifisere faktorer som påvirker holdning og adferd knyttet til kjønnslemlestelse i en migrasjonskontekst. Disse faktorene vil så diskuteres i en faglig ekspertgruppe med brukerrepresentanter. Deretter vil vi sette sammen fire ekspertpanel fordelt på landbakgrunn som gjennom en «Delphi-tilnærming» vil justere listen, og vekte effekten av de ulike faktorene med en total poengsum for alle faktorer på 10, og begrunne dette. Deretter vil de få en oversikt over de andre paneldeltakernes vekting og begrunnelse og mulighet til å justere sin egen. Dette vil gjentas inntil det er nådd tilnærmet enighet innen hvert enkelt panel, basert på en statistisk analyse.
I andre work package vil vi estimere antall utsatte og i risiko, fordelt på type kjønnslemlestelse og bosetting i Norge. Vi vil ekstrapolere tall fra befolkningsstudier om utbredelse i opprinnelseslandene (Demographic Health Survey (DHS) og Multiple Indicator Cluster Surveys (MICS)) på befolkningsdata fra SSB, og kontrollere for effekten av faktorer som påvirker holdning og adferd knyttet til kjønnslemlestelse estimert i første work package. For å ta høyde for endringer i innvandrerbefolkningen vil vi bruke SSB sin befolkningsstatistikk per 1/1 2022 og sist tilgjengelige tall for hvert opprinnelsesland.
Prosjektet vil bidra til bedre imøtekommelse av nylig identifiserte helsebehov, bl.a. psykoseksuell rådgivning. Dette vil føre til bedre fysisk og psykisk helse og dermed livskvalitet for berørte jenter og kvinner og deres familier, og på lang sikt komme samfunnet til gode gjennom økt integrering og samfunnsdeltakelse. Resultatene fra prosjektet er også nyttig for frivillige organisasjoner som arbeider med innvandrerhelse og integrering, og særlig for N.K.S. betydningsfulle innsats med å fremme seksuell og reproduktiv helse blant innvandrerkvinner. Prosjektet vil også imøtekomme rapporteringskravet om kjønnslemlestelse i FNs bærekraftmål. Videre den forbedrede metoden vil være nyttig i andre migrasjonsland.
NFR-prosjekt, program Offentlig PhD
Finansiert av: Ålesund kommune og NFR
Prosjektansvarlig: Ålesund kommune v. Ålesund voksenopplæring,
Doktorgradskandidat: Lektor Janita Flem Tomren
Hun har 75% doktorgradsarbeid, og 25% pliktarbeid for Ålesund voksenopplæring i stipendiatperioden.
Hovedveileder: Marianne Opaas, NKVTS. Biveileder: Nora Sveaass, Psyk. Institutt, UiO.
Janita Flem Tomren skal tilbringe ett år på NKVTS i løpet av sin stipendiatperiode.
Sammendrag fra rapporten:
Kartleggingen registrerte hvor det var etablert spesialiserte kliniske tilbud, behovet for og faktisk bruk av tolk samt hvordan kvaliteten på tolkene ble vurdert av instanser som brukte dem.
Veilederen er utarbeidet med tanke på behandleren innenfor psykisk helsevern som møter flyktninger i sitt arbeid. Siktemålet md veilederen er å dele faglige erfaringer og kunnskap. Det gis råd om utredning, behandling og oppfølging i arbeidet med en pasientgruppe som ofte har sammensatte problemer og behov. Det er lagt vekt på å gi informasjon om sentrale temaer på dette feltet slik som samarbeid med tolk, kulturforståelse og grove menneskerettighetsbrudd. Veilederen inneholder også referanser til andre viktige kilder for informasjon. Veilederen er også ment å være en kilde til inspirasjon. Her understrekes at det viktigste i dette arbeider er etableringen av en dialog og et samarbeid hvor flykningen kan føle seg trygg nok til å nyttiggjøre seg tilbudet.
Studien baserer seg på utprøvning av en rekke kartleggingsinstrumenter som er utviklet og anvendt i tidligere undersøkelser om psykisk helse. Det har vist seg vanskelig å bruke metoder for kartlegging av psykisk helse som er basert på diagnoser som er utviklet i den vestlige verden.
Målgruppen i den foreliggende undersøkelsen er voksne asylsøkere som har oppholdt seg kort tid i Norge. Forespørsel om å delta gikk ut til 141 personer fra Midt-Østen, Nord- Afrika, Somalia og Balkan. 85 av disse fullførte spørreskjemaundersøkelsen. Videre deltok 65 personer i et klinisk diagnostisk intervju. Dette ga grunnlag for å evaluere styrker og svakheter ved å bruke de utvalgte instrumentene overfor denne målgruppen.
Undersøkelsen dokumenterte signifikante forskjeller i symptombelastning mellom forskjellige asylsøkergrupper. Noen av disse forskjellene kan ha sammenheng med variasjoner i lese og skriveferdigheter. Deltakerne i undersøkelsen rapporterte omfattende overgrepserfaringer.
I regjeringens handlingsplan ”Vold i nære relasjoner” (2004-2007), var et av tiltakene:
”Det skal iverksettes et prosjekt for å tilføre krisesentrene og det lokale hjelpeapparatet kompetanse og kunnskap om voldsutsatte innvandrerkvinners behov. Et opplæringsprogram skal utvikles, gjennomføres og evalueres. Det legges opp til at opplæringen skal videreføres etter prosjektets avslutning.”
The intention of the Nordic survey is both to identify and to compare the reception of asylum seeking and refugee children in the Nordic countries in relation to issues concerning health, care, accommodation and education. The collected data will make it possible to learn more about reception conditions in each country as well as in the Nordic countries in general from a comparative perspective.
The questionnaire has been developed by The Nordic Network for Research on Refugee Children. The aim of the network is to promote research on health, welfare and well-being of refugee children in the Nordic countries.
I boken presenteres ny kunnskap om det kriminelle hverdagslivet: volden, risikoen og «glansen» ved å leve av kriminalitet.
Forskeren har intervjuet femti innsatte i norske fengsler. Hun har også snakket med fengselsbetjenter, prester, imamer og slektninger av innsatte.
Forfatteren beskriver push- og pullfaktorer som gjør at ungdom velger, og blir værende i en kriminell livssituasjon. Hun beskriver det systemet som ungdom rekrutteres inn i, og viser hvordan systemet påvirker individene psykisk og sosialt, slik at det er vanskelig å komme seg ut.
Boken er skrevet for sosialarbeidere og andre som skal hjelpe lovbrytere ut av kriminalitet, for studenter og lærere innen sosialt arbeid, sosiologi, antropologi, psykologi, barnevern og kriminologi. Den gir viktige innspill til politikere og går rett inn i diskusjonen om forholdet mellom straff, hjelp og tidlig intervensjon.
Lien, I.-L. (2011). I bakvendtland – kriminelle liv. Oslo: universitetsforl.
Tilsammen utgjør helsetjenesten, barnevernet og asylmottakene 73 % av instansene i det endelige utvalget.
Asylmottakene er pålagt å informere alle nyankomne om at kvinnelig omskjæring er forbudt i Norge og bidrar til at de som er omskåret før ankomst, ved behov kan få medisinsk behandling.
Helsetjenesten driver i tillegg til å tilby behandling til jenter og kvinner som er omskåret, med forebygging i form av opplysningsarbeid på feltet.
Barnevernet har både en hjelpefunksjon og en kontrollfunksjon overfor barn og unge som står i fare for å utsettes for kjønnslemlestelse eller som er omskåret, og deres foresatte.
Andre tjenesteytere er pålagt å melde fra til barnevernet dersom de får mistanke om at kjønnslemlestelse kan komme til å finne sted – avvergelsesplikten.
Kartleggingen har bydd på store utfordringer, ettersom det ikke forelå noen oversikt over hvilke instanser som arbeider med kjønnslemlestelse i Norge. Kartleggingsskjemaet ble derfor sendt til offentlige og frivillige tjenester/organisasjoner som man antok arbeidet med kjønnslemlestelse i til sammen 120 kommuner.
Kriteriet for å komme med i utvalget var at mottakerne arbeidet i kommuner som enten hadde asylmottak, eller som hadde minst 100 bosatte fra ett av seks land der kjønnslemlestelse praktiseres. Skjemaet ble sendt til 1021 adressater og det kom inn 255 svar.
Kartleggingen gir ikke noe fullstendig svar på hvor stort omfang tjenestene som arbeider med kjønnslemlestelse i Norge har. Materialet er likevel stort nok til å gi et innblikk i hvordan tjenestene arbeider på feltet, hvilken beredskap de har i forhold til kjønnslemlestelse, hvor stort omfanget av denne typen arbeid er i de tjenestene som besvarte registreringsskjemaet og hvilke utfordringer disse instansene står overfor.
Med utgangspunkt i funnene som er gjort kommer NKVTS med anbefalinger.
Fra forordet
De senere årene har vi fått økt oppmerksomhet mot barn som opplever vold i familien. Vi vet at en slik oppvekst er skadelig for barn, og ifølge FNs barnekonvensjon artikkel 19 er vi forpliktet til å iverksette «alle egnede lovgivningsmessige, administrative, sosiale og opplæringsmessige tiltak» for å beskytte barn mot vold i familien.
Et viktig spørsmål i tilknytning til forebygging er om ulike grupper av barn har ulike hjelpebehov. Kan det for eksempel være behov for kultursensitivitet i utforming av tiltak overfor barn? Og hvis dette er tilfelle – hvordan bør hensynet til barnets etnisitet, kultur og religion ivaretas i hjelpe- og kontrollapparatets møte med barn som opplever vold i familien?
I denne rapporten gjennomgås forskning om minoritetsbarn som opplever vold i familien. Kunnskapsgjennomgangen viser at kulturelle aspekter til dels kan ha stor betydning for barn som opplever vold i familien.
Forfatteren av rapporten, Sanne Hofman, er utdannet jurist fra Nederland, og har tidligere arbeidet med hvordan hensynet til kultur spiller inn ved omsorgsovertakelse for barn (Hofman, S. (2010). Hensyn til kultur – til barnets beste? – en analyse av 17 barnevernssaker om omsorgsovertakelse og plassering av minoritetsbarn. Kvinnerettslig skriftserie nr. 84, UiO.)
Hofman har med sitt skarpe analytiske blikk identifisert og løftet frem de sentrale kulturelle aspektene som finnes spredt omkring i den nasjonale og internasjonale forskningen om barn som opplever vold i familien. Med sin juridiske bakgrunn har hun også vurdert foreliggende kunnskap fra andre fagdisipliner ut fra et barnerettslig perspektiv. Rapportens juridiske vinkling har sitt utspring i mitt pågående samarbeid gjennom professor II tilknytning til barne- og kvinneretten ved Universitetet i Oslo.
Hofmans engasjement ved NKVTS er et ledd i vårt pågående arbeid for tverrfaglig samarbeid. Som prosjektleder og faglig ansvarlig for rapporten takker jeg Sanne Hofman for et viktig bidrag til kunnskapen om barn som opplever vold i familien!
Kristin Skjørten, prosjektleder
NKVTS ble i brev av 07.04 2011 bedt av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD) om å gjennomgå tilbudet om frivillig samtale og underlivsundersøkelse som ble innført i utvalgte kommuner og bydeler høsten 2009 og på landsbasis fra 2010/11.
Problemstillinger
BLD ønsket svar på følgende spørsmål:
Metode
Vi har brukt en bred tilnærming basert på kvalitative intervjuer og supplert datatilfanget med data fra spørreskjema.
Spørreskjemaet ble delt ut til berørte og vi mottok svar fra 48 respondenter. Spørreskjemaet ble delt ut på kurs som Pan African Women Association (PAWA) arrangerte hvor det befant seg gambiske, eritreiske, sudanesiske og etiopiske deltagere.
I tillegg baserer vi oss på debattinnlegg i media og offentlige dokumenter.
Totalt har vi intervjuet 70 informanter individuelt ved direkte og personlig møte, i grupper og i noen tilfeller, via telefon. Disse informantene er i hovedsak ansatte innenfor kommunale helsetjenester eller asylmottak.
I kapittelet belyses dette med en presentasjon av en case-studie av introduksjonen av en ny norsk barndomsarena: skolefritidsordningen (SFO), som i 1990-årene vokste frem som en del av skolens aktivitets- og tilsynstilbud før og etter skoletid.
Hvordan påvirker det barnas hverdag når en ny omsorgsordning som SFO (I Oslo senere Aktivitetsskolen eller AKS) innføres? Hvem deltar på den nye arenaen, og hvordan er samspillet majoritets- og minoritetsbarn seg imellom?
Dette er noen av temaene kapittelet tar for seg og som illustreres med empiriske eksempler ved hjelp av «barneportretter», der observasjoner av ulike barn suppleres med barnas egne historier, men også med opplysninger fra betydningsfulle voksne i barnas oppvekstmiljø.
I Norge er det barnevernet som har ansvaret for barn og unge under 18 år som ikke kan være under sine foreldres omsorg. Dette gjelder riktignok ikke for enslige mindreårige flyktninger som bosettes i norske kommuner. Enslige mindreårige er en gruppe barn og unge som har særskilte behov for spesiell omsorg og hjelp, noe de etter FNs barnekonvensjon også har rett på. Gjennom vårt arbeid med et forskningsprosjekt der vi ser nærmere på bosettingskommunenes omsorgs- og skoletilbud for unge enslige flyktninger, har vi blitt oppmerksomme på at det likevel ikke er en selvfølge at barnevernet får omsorgsansvaret for denne gruppen barn og unge. Dette er et prinsipielt dilemma som trenger en avklaring. I denne artikkelen drøfter vi om enslige mindreåriges rettigheter som barn ivaretas godt nok.
Denne artikkelen tar for seg enslige mindreårige asylsøkere i alderen 10-16 år (81 % gutter). Barna ble vurdert 6 måneder etter at de kom til Norge. Deltakerne kom fra 14 land (63 % Asia; 36 % Afrika). Alvorlige livshendelser og psykologiske symptomer ble vurdert ved selvrapportering. Deltakerne i studien rapporterte gjennomsnittlig om 5,5 alvorlige livshendelser.
De mest utbredte hendelsene:
De mest utbredte symptomene:
Det var en sammenheng mellom antall alvorlige livshendelser og forekomst av PTSD, av depresjon og av angstsymptomer, men ikke av ytre symptomer. Forskerne fant ingen sammenheng mellom symptomer og kjønn eller alder.
Resultatene tyder på at mange enslige mindreårige asylsøkere har opplevd ikke bare krigsrelaterte traumer, men også har hatt alvorlig motgang i livet også på en rekke andre områder. Det kan derfor være nyttig å foreta en tidlig vurdering av denne gruppen barn, for å vurdere behovet for behandling eller andre psykososiale intervensjoner.
De ulike tiltakene som er implementert i de siste 30-40 år antas å ha spilt en sentral rolle i å stimulere til denne reduksjonen. Men, i de fleste områder har nedgangen vært langsom. Og dette reiser spørsmål om effektiviteten av de tiltak som blir satt i verk for å få en stopp på kjønnslemlestelse av jenter, og viser at det er nødvendig å sikre at de få midler som gis til dette arbeidet brukes der de kan gjøre størst forskjell.
Hensikten med denne artikkelen er å bidra til å utarbeide mer effektive tiltak ved å vurdere eksisterende kunnskap om hva som virker og hva som ikke virker. Artikkelen gjennomgår de vanligste evaluerte metodene brukt i arbeidet mot kjønnslemlestelse: informasjon om helserisiko, alternativ inntekt for omskjærerne, opplæring av helsepersonell som endringsagenter, alternative pubertetsritualer, initiativ ledet av lokalsamfunnene, offentlige deklarasjoner og juridiske tiltak.
Det er foreløpig lite kunnskap om effekten av tiltak, spesielt med hensyn på faktisk endringer i utbredelse. De fleste evalueringer måler kun økt kunnskap og endrede holdninger, men det er lite kunnskap om i hvilken grad dette leder til endringer i handling. Det er også lite kunnskap om hvilke faktorer som er viktige i de tiltak som fungerer, noe som er en utfordring da helt like intervensjoner kan ha ulik effekt i ulike settinger. Derfor trengs slik informasjon for å vurdere hvorvidt et tiltak som lykkes et sted, bør brukes bredere. All forskning viser at for at tiltak skal virke er det en forutsetning med grundig base i det aktuelle lokalsamfunnet, og tiltak bør være bredere nedslagsfelt enn kun kjønnslemlestelse. Utdanning av helsepersonell, omvendelse av omskjærere, alternative overgangsritualer, offentlige uttalelser og lovverk kan bidra til å endre praksisen.
Felles for alle tiltak er at de krever langsiktig og bred innsats, at de må forankres både faglig og sosialt i lokalsamfunnene det angår. Bedre systemer for evaluering er nødvendig for å øke kunnskapen om hva som virker. Det er også viktig å ta med i beregningen at det tar lang tid før reell endring skjer, og enda lenger tid før den kan vises gjennom troverdig evaluering.
Et paradigmatisk skifte av holdninger til kjønnslemlestelse er analysert ved bruk av en multimetodisk tilnærming og nivåbasert internaliseringsteori. Førtiseks informanter (aktivister og en gruppe med gambiske kvinner) har vært intervjuet om sin endringsprosess når det gjelder holdninger til kjønnslemlestelse. Studien demonstrerer hvordan en pakke med informasjon som er internalisert som voksne og som er i kontrast til et eldre skjema av kunnskap som ble internalisert som barn, kan oppfattes som epistemologisk smertefullt.
Aktivister i Norge som har forandret sine synspunkter på kjønnslemlestelse har fått informasjon fra forskjellige utdanningsinstitusjoner, fra seminarer og konferanser, fra arbeid som tolker på hospitaler, og fra diskusjoner mellom familier og venner. Informasjon kan mottas, lyttes til og til sist avvises. For å skape kampanjer som får slutt på kjønnslemlestelse er det viktig å forstå hvordan internaliseringsprosessen fungerer.
Denne studien gir en analyse av læringsprosessen og kunnskapene som blir tilegnet i en meningsdannende prosess. Atten deltagere ble intervjuet gjennom kvalitative dybdeintervjuer. Kvinner i Norge, hovedsakelig med somalisk og gambisk bakgrunn ble spurt om sine erfaringer med omskjæring. To ulike strategier ble brukt for å forberede jenter for omskjæring, en med å gi noe informasjon, en annen gjennom å holde ritualet hemmelig. Funnene i studien indikerer at disse to tilnærmingene påvirket jentenes meningsdannelse på ulikt vis, men begge strategiene ledet til det samme læringsutbytte.
Læringsprosessen er forsiktig styrt og regulert, men blir bragt til en stopp på grunn av manglende kritisk refleksjon. Kunnskapen blir dypt internalisert, kroppsliggjort og moralsk omfavnet.
Den meningsdannende prosessen diskuteres og analyseres ved bruk av metaforerer og narrativer. Ettersom det utdanningsmessige resultat er karakterisert av begrenset kunnskap som mangler kritisk refleksjon, er det nødvendig å identifisere og implementere kunnskapsmessige stimuli som promoterer kritisk refleksiv tenkning i programmer som har til hensikt å endre holdningen til kjønnslemlestelse.
Rapporten omhandler minoritetsetniske barn og unge og vold i hjemmet. Rapporten gjennomgår omfangsstudier gjennomført i Norden, og annen forskning som belyser minoritetsetniske barn og unges utsatthet for vold i hjemmet i Norden. Rapporten løfter også frem forhold ved sosialfaglig arbeid som er særlig relevante i arbeidet med minoritetsetniske familier ved bekymring for vold i hjemmet.
Omfangsstudier fra de nordiske landene indikerer at minoritetsetniske barn er noe mer utsatt for vold i hjemmet enn majoritetsetniske barn. Resultatene bør imidlertid tolkes med varsomhet, med tanke på metodiske begrensninger ved denne type undersøkelser. Alle de refererte omfangsundersøkelsene er entydige med tanke på at langt de fleste av minoritetsetniske barn ikke har erfart vold fra sine omsorgspersoner.
Å vektlegge kultur for å forstå omfanget av vold i minoritetsetniske familier er omdiskutert og en utilstrekkelig forklaringsmodell. I omfangsundersøkelsene går det frem at sosiale og økonomiske forhold virker inn på hvorvidt barna utsettes for vold. Minoritetsetniske familier er ingen ensartet gruppe med enhetlige behov, noe som fordrer fleksibilitet i utforming av tiltak.
Rapporten peker på behov for kunnskap slik at det offentlige i større grad kan være til hjelp for minoritetsetniske barn og unge som er i risiko for eller som er utsatt for vold i hjemmet.
Mona-Iren Hauge er prosjektleder for denne rapporten.
I denne artikkelen diskuteres konsekvensen av avvergelsesplikten i den norske loven mot kvinnelig kjønnslemlestelse/omskjæring. Loven ble styrket i 2004. Styrkingen bestod i at ansatte i velferdssystemet, herunder sosialarbeidere, sykepleiere og lærere, fikk avvergelsesplikt for å beskytte jenter som står i fare for å bli utsatt for kjønnslemlestelse/omskjæring.
Diskrimineringsloven forbyr etnisk diskriminering. Disse to lovene kan komme i konflikt i situasjoner hvor tolkning av tegn på potensielle framtidige lovbrudd finner sted. Denne artikkelen utforsker de utfordringer og risikoer sykepleiere, lærere og sosialarbeidere og andre offentlig ansatte har når de skal tolke tidlige tegn på forestående kjønnslemlestelse/omskjæring i sine forsøk på å kommunisere med formål å unngå kvinnelig kjønnslemlestelse.
Data kommer fra en spesifikk hendelse som følges gjennom velferds- og rettssystemet. Tilleggsdata kommer fra intervjuer med offentlig ansatte og med individer av afrikansk opprinnelse som bor i Norge.
Denne artikkelen omhandler psykisk helse hos enslige mindreårige flyktninger. Studier har vist at denne gruppen flyktninger har symptomer på posttraumatisk stresslidelse (PTSD), depresjoner, angst og utagerende problemer. Få studier har undersøkt endring i mental helse hos enslige mindreårige etter bosetting i et nytt land, særlig for dem som er under 15 år ved ankomst.
Datamaterialet inneholder 75 enslige mindreårige flyktninger bosatt i Norge. Gjennomsnittsalderen er 16,5 år, og 83 % er gutter. Forskerne undersøkte endring i antall stressende livshendelser og symptomer på PTSD ved hjelp av en skala som heter Child PTSD Symptom Scale; (CPSS). De undersøkte også angst, depresjoner, og utagerende problemer ved hjelp av skalaen Hopkins Symptom Checklist (HSCL-37A ) Begge deler ble undersøkt 6 måneder etter ankomst og 1,9 år senere. Forskerne så på hvorvidt lengden på opphold, utdanningsnivå eller endring i antall stressende livshendelser kan forutsi endring i symptomer.
Det var en liten, men ikke signifikant endring i gjennomsnittsskår i begge symptomskalaene mellom første og andre målepunkt, men det var stor variasjon mellom deltakerne i studien. Antall barn som forble over grensen for klinisk diagnose på begge målingspunktene var:
Det var en signifikant endring i antall rapporterte stressende livshendelser mellom første og andre målingspunkt. En økning i antall rapporterte stressende livshendelser forutsier økning i PTSS. Verken lengen på opphold, økning i antall stressende livshendelser eller utdanningsnivå hadde betydning for endringer i etter sjekklisten HSCL-37A.
I gjennomsnitt var det ingen endring i nivå av PTSS, depresjon, angst eller utagerende problemer i denne gruppen av enslige mindreårige flyktninger fra rett etter ankomst til nesten to år senere. Den store variasjonen i grad av endring mellom de ulike informantene tyder på at det er behov for å overvåke utvikling av mentale helseproblemer og sikre at ungdommenes primære psykososiale behov møtes. Den høye graden av barn over klinisk grense for diagnose på symptomskalene og med selvmordstanker tyder på at mange har behov for behandling.
Hvilke psykososiale utfordringer møter enslige unge flyktninger når de bosettes i Norge? Hvordan påvirker disse utfordringene deres fungering i skolen? Og hvordan kan skolen gi flyktningelever nødvendig hjelp og støtte for å kunne mestre omstillingene som kreves for å tilpasse seg den nye tilværelsen? Det er tema for dette kapittelet. For å gjøre skolen «flyktningkompetent» er det avgjørende at de ansatte har kunnskap og kompetanse om flyktningelevers utfordringer og behov. En lærer som kan veilede elevene og eventuelt henvise dem til videre oppfølging eller behandling, samt styrke samarbeidet mellom skolen og ulike hjelpeinstanser vil fremme enslige unge flyktningers velvære, tilpasning og inkludering i skolen – og i samfunnet for øvrig.
Barnet selv kan ha en forståelse av hva som oppleves som berikende og positivt i hans eller hennes liv, som de voksne rundt barnet ikke er klar over eller har samme oppfattelse av. Noe enkelt kan vi si at en barndom og oppvekst kan innta flere former og uttrykk, og allikevel kunne betraktes som god. Allikevel er det noen opplevelser og erfaringer som preger og setter spor hos de barn og unge som blir utsatt for dem, og som de helst bør slippe å oppleve. Det er barn som er utsatt for hendelser som vold og seksuelle overgrep, barn som på grunn av krig og uroligheter må flykte fra dem som står dem nær, og fra steder de har følt tilhørighet til. Og det er barn som blir revet ut av det kjente og trygge når katastrofen nådeløst og uten forvarsel deler livet inn i to epoker – før og etter.
I flere tiår har diskusjonen om utdanning for barn på flukt først og fremst vært forbundet med land i Sør. Fokus har vært på globale spørsmål om universelle rettigheter og internasjonal nødhjelp.
Det økende antallet flyktninger til Europa har imidlertid aktualisert dette spørsmålet også her. Når flyktningbarn fra hele verden inntar europeiske klasserom må beslutningstakere, lærere og forskere tenke nytt om hva utdanning for unge flyktninger skal bestå i. Utdanning i et land hvor flyktninger skal bosette seg skiller seg fra utdanningstilbud i akutte flyktningsituasjoner, siden det også må være et fokus på inkludering og integrering.
I 2015 kom det langt flere flyktninger til Europa enn tidligere, og begrepet «flyktningkrise» ble tatt i bruk i mange land. Man regner med at om lag en tredjedel av de som kom dette året var barn og unge under 18 år.
For mottakslandene var den første utfordringen å tilby utdanning til disse unge flyktningene, slik de har krav på ifølge FNs Barnekonvensjon. Neste utfordring blir å utvikle retningslinjer og skoletilbud som sikrer kvalitet og likeverd, og møter de særegne behovene flyktningbarn har. Det må legges til rette for inkludering i vanlige skoler, og i samfunnet som helhet.
Flyktningbarns tilgang til utdanning i Europa har vært regnet som god. Økningen i flyktninger i 2015 gjorde imidlertid at både tilgangen til og kvaliteten på utdanningen ble satt under press. PISA-resultater viser dessuten at mange europeiske skolesystemer ikke klarer å tette prestasjonsgapet mellom elever fra familier med høy og lav sosioøkonomisk status (klasse). Internasjonal forskning viser at mange flyktningfamilier havner i den siste gruppen.
Europeiske skoler har lang erfaring med å utdanne barn med innvandrerbakgrunn, men har mindre erfaring med barn med fluktbakgrunn. Flyktningbarn har andre utfordringer enn minoritetsbarn som har vokst opp i Norge.
Dårlige skoleresultater for barn med innvandrerbakgrunn forklares ofte med både språkutfordringer og klassebakgrunn. Flyktningbarn kan i tillegg ha psykososiale utfordringer som ikke rammer andre innvandrerbarn. Elever som sliter psykisk som følge av krigs- og flukterfaringer kan trenge ekstra støtte i skolehverdagen. Mangelen på psykososial støtte og forståelse for elevens kulturbakgrunn kan ha negativ innvirkning på flyktningelevers skoleresultater.
Ideen om inkluderende utdanning ble opprinnelig utviklet med tanke på elever med funksjonsnedsettelser, men blir i senere år også brukt i diskusjoner om inkludering av elever med ulik kulturell og språklig bakgrunn. I mange europeiske land er det imidlertid langt mellom idé og praksis på dette feltet. Europeiske skoler mangler ikke ressurser og generell undervisningskompetanse. Men pensum og læringsressurser er ofte monokulturelle og eurosentriske, noe som er til ulempe for elever med flyktningbakgrunn.
For å kunne tilby en inkluderende utdanning av god kvalitet, som møter de ulike behovene til en sammensatt elevgruppe, må man se på både undervisningsmetoder og -materiell. For å sikre at lærere kan håndtere de psykososiale utfordringene og kulturmangfoldet i klasserommet må flyktningrelaterte temaer inn i både i lærernes grunnutdanning og videreutdanning. Utdanningen må inkludere kunnskap om hvordan erfaringer med krig, flukt og eksil kan påvirke elevers evne til å fungere i klassen og skolehverdagen, samt hvordan læreren kan identifisere flyktningelevenes behov og ressurser.
Tidsskriftets sammendrag:
Sekstiseks flyktningbarn som kom alene til Norge før de fylte 15 år, ble intervjuet og spurt om de hadde noen råd til voksne som arbeider med barn som dem. Ved hjelp av tematisk analyse ble fire overordnede råd funnet: «Vær snill»; «Prøv å innta mitt perspektiv»; «Hjelp meg» og «Gi reglene mening». Sitater fra barna gir rådene innhold, og artikkelen drøfter hva rådene kan bety for profesjonelle omsorgsgivere. Formålet med artikkelen er å bidra til at omsorgen blir enda bedre tilpasset barnas behov.
Det er loven om kjønnslemlestelse fra 1995 og avvergelsesplikten fra 2004 som danner den juridiske rammen om undersøkelsen ettersom de saker som blir gjennomgått har sin bakgrunn fra den tid disse lovene gjaldt. I 2015 kom en ny lov om kjønnslemlestelse. Hvordan denne loven fungerer kan vi ikke si noe om på bakgrunn av denne undersøkelsen.
Problemstillingene handler om hvordan sakene beveger seg i det juridiske system, og spørsmål som er stilt er følgende: Hvorfor blir det en sak i første omgang? Hvem melder sakene, og på hvilket grunnlag blir sakene meldt? Hvordan behandles sakene og hva er de store utfordringer som politiet møter når de skal undersøke sakene?
Dokumenter fra 20 saker innenfor politiets register har vært lest gjennom og analysert. Et statistisk materiale over 53 saker om kjønnlemlestelse ble sendt over fra politiet i Bergen og analysert. Flere av de 20 analyserte sakene er registrert innenfor de 53 sakene som er sendt over, et par saker har vært registrert innenfor andre koder enn kjønnslemlestelse. Vi har også intervjuet rettsmedisinere ved forskjellige sykehus som undersøker barn som kan ha vært utsatt for kjønnslemlestelse. Flere politi-informanter har vært intervjuet og snakket med.
Denne studien har et systemanalytisk perspektiv. Det betyr at vi har sett på ulike samarbeidende institusjoner slik som det medisinske systemet og barnevernet. Disse to systemene forstås som separate fra det juridiske system, men de inngår i det juridiske system gjennom sine roller, og gjennom samarbeidet skapes det prosesser. Disse prosessene er blitt analysert og beskrevet ved bruk av Luhmanns teori, og i tillegg har vi forholdt oss til Nils Christies (1981) bruk av begrepet «straff» som fratagelse.
Studien viser at politiet tar alle anmeldelser alvorlig. De sender barn til undersøkelse hos rettsmedisinere. De gjør lange og grundige avhør av ulike kategorier av vitner. De har imidlertid en vanskelig bevissituasjon. De er avhengig av kompetent fortolkning av kjønnslemlestelse fra de som melder saker til dem. Flere av barna som har vært mistenkt for kjønnslemlestelse har hatt naturlige sammenvoksinger, en tilstand som kan behandles.
Det har også vært sendt anmeldelser og gjort undersøkelser av barn som antagelig har vært kjønnslemlestet før de ankom landet, dvs. at det ikke har vært brudd på norsk lov. Det er vanskelig i en transnasjonal kontekst å bevise at et barn har vært utsatt for en kriminell handling. Hvis foreldre sender barn til hjemlandet for å omskjære dem kan det være vanskelig å finne bevis for hvem som har vært gjerningsmenn, og spesielt om barnets foreldre eventuelt bosatt i Norge har medvirket til kjønnslemlestelsen.
Problemet med å finne bevis for at det er en kobling mellom foreldre og den kriminelle handlingen skyldes den transnasjonale kontekst, nemlig at den kriminelle handlingen har funnet sted i et annet land enn Norge, og dette vanskeliggjør fremskaffelsen av sikre bevis som dokumenterer at foreldrene kan lastes for handling.
Samtlige av de 53 sakene som har vært anmeldt til politiet fra 2005 til og med 2016, har blitt henlagt. De fleste henleggelser, hele 21 saker, er gjort etter kode 103 (henlagt intet straffbart forhold bevist). Deretter er det kode 58 (henlagt på grunn av bevisets stilling) som er den mest brukte henleggelsesgrunn generelt og gjelder for 12 saker.
Det juridiske system ser ikke ut til å bryte gjennom følgende hindringer (1) mangel på medisinske bevis, (2) tidfesting av arr som skyldes kjønnslemlestelse, (3) foreldres benektelse av kjennskap til prosedyren, (4) manglende vitner i Norge som kan forbinde foreldre eller andre til kriminalitetshandlingen, (5) barn som ikke kan huske om de ble omskåret eller ikke ettersom prosedyren ble gjort da de var babyer, (6) barn som ikke vil angi sine foreldre, (7) manglende kompetanse hos de som rapporterer sakene som skaper falske alarmer slik som «sammenvoksninger», (8) problemer med å bygge opp kompetanse på grunn av få saker, (9) prinsipper om at tvilen skal komme den tiltalte til gode. Dette prinsipper er positivt for det juridiske system, men vanskelig innenfor en transnasjonal kontekst ettersom det blir lettere å så tvil om at en er medskyldig når det ikke er vitner som kan bekrefte det.
Det selvmotsigende er at kjønnslemlestelsesloven som er ment for å straffe de som har medvirket til å kjønnslemleste en jente, ikke fungerer i praksis slik intensjonen er. På grunn av den bevismessige situasjonen og prinsipper om å la tvilen komme den tiltalte til gode, ser det ut til å bli straffefrihet for de som kan ha kjønnslemlestet datteren sin i en transnasjonal kontekst.
Selv om det ikke har vært noen dommer, fører prosessen som foreldre og barn må gjennomgå til stort stress for familien. Det skaper splittelse i familien, spesielt når barnevernet er involvert og overtar omsorg for barnet midlertidig eller mer permanent. Tap av respekt i miljøene når etterforskning pågår og når barnevernet involveres er også en belastning.
Summen av flere reaksjoner fra systemene vil kunne fungere som «straff» slik Christie har definert straff, selv om det ikke er en straff som er definert som straff av det juridiske system, altså ingen bøter og ingen fengselsstraff. Prosessene med etterforskning og utredning fra barnevernet kan i seg selv ha ledet til bevisstgjøring og ansvar. Prosessene kan også ha virket avskrekkende på foreldre som har planlagt å kjønnslemleste døtrene sine.
Det er dessverre oppgitt feil ISBN i den trykkede versjonen av denne rapporten. Korrekt ISBN er 978-82-8122-123-9 (TRYKK) og 978-82-8122-124-6 (PDF). Den elektroniske versjonen av rapporten som kan lastes ned nedenfor har korrekt ISBN.
Enslige mindreårige asylsøkere har ofte en rekke vonde opplevelser bak seg, og kan derfor være under et sterkt psykisk press. Denne studien ser på utviklingen av den mentale helsen til unge mannlige asylsøkere gjennom asylprosessen. Forskerne fant at ungdom som ble overført til asylmottak for voksne etter å ha blitt vurdert til å være over 18 år gamle, fikk dårligere mental helse. Asylmottak for voksne har langt dårligere oppfølging av beboerne enn mottak for enslige mindreårige.
Det andre elementet i asylprosessen som ga tydelig forverring i mental helse var å få avslag på asylsøknaden.
Deltakerne i studien ble rekruttert fra et mottak for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år. Etter å ha gjennomgått alderstesting ble 56 prosent av ungdommene vurdert til å være over 18 år gamle. Studien fulgte både dem som fortsatte å bo i mottak for mindreårige, og dem som ble flyttet over i voksenmottak.
216 ungdommer ble spurt om å delta i undersøkelsen, og 209 takket ja. En gruppe på 71 deltok i en egen intervensjonsstudie om kunst- og uttrykksterapi, og er derfor ikke del av denne studien. Av de 138 ungdommene som er del av studien, kom tre fjerdedeler fra Afghanistan, og resten fra Somalia og Iran.
Ungdommene besvarte tre ulike spørreskjemaer. Serious Life Events Checklist (SLE) måler antall alvorlige livshendelser en person har vært utsatt for (eksempelvis krig, vold i nære relasjoner, tap av omsorgsperson). Hopkins Symptom Checklist-25 (HSCL-25) måler nivå av angst og depresjon, mens The Harvard Trauma Questionnaire (HTQ) er egnet til å måle traumatiske opplevelser og posttraumatisk stress i ulike kulturelle kontekster.
Skjemaene ble oversatt til ungdommenes respektive språk, og det var ikke nødvendig å kunne lese for å besvare spørsmålene. Spørsmålene ble besvart ved hjelp av en pc med touch-skjerm, og hvert spørsmål ble spilt inn med lyd. Deltakerne besvarte spørreskjemaene fire ganger: første gang innen tre uker etter ankomst, deretter 4, 15 og 26 måneder etter ankomst. På oppfølgningstidspunktene sank antallet deltakere til respektive 101, 84 og 69 deltakere. Frafallet skyldtes hovedsakelig avslag på asylsøknaden med påfølgende utsendelse, eller at ungdom forsvant fra mottaket.
De unge asylsøkerne oppga et høyt nivå av psykisk stress når de ankom mottaket. I gjennomsnitt holdt symptomnivået seg relativt stabilt over tid. 96 prosent av deltakerne hadde opplevd minst en av de målte alvorlige livshendelsene. I snitt hadde hver ungdom opplevd 6,1 slike hendelser, ut fra en liste på i alt 11 slike opplevelser. De tre mest vanlige var livstruende opplevelser, fysisk vold og tap av en nærstående person. Ingen av deltakerne mottok psykiatrisk behandling i løpet av studien.
72 ungdommer ble etter alderstesting vurdert som voksne. Alderstesting innebærer at alder blir vurdert ved hjelp av røntgenundersøkelser av håndledd og tenner. Metoden er svært omdiskutert, da den kun kan måle fysisk modenhet. Metoden er spesielt usikker for personer mellom 15 og 21 år, fordi dette er en alder hvor det er stor variasjon i kroppslig modenhet. 36 av dem som ble vurdert som voksne, fikk fortsette å bo i mottak for mindreårige, men dette var avhengig av kapasitet. Resten ble flyttet til mottak for voksne.
Forskerne fant at undersøkelsen i seg selv, og det å få en aldersvurdering som over 18 år, ikke ga økning i nivå av psykisk stress ved andre måling, altså fire måneder etter ankomst. Det som var avgjørende var hvor ungdommen deretter ble plassert. Enslige mindreårige asylsøkere bor i mottak hvor de får norskundervisning, og på de fleste mottakene finnes det et fritidstilbud. Det er ansatte til stede døgnet rundt, og ungdommene får servert alle måltider. De følges også opp dersom de trenger støtte eller medisinsk hjelp.
I mottak for voksne asylsøkere finnes ikke tilsvarende tilbud. Beboerne får vanligvis ingen undervisning eller andre faste aktiviteter, de er selv ansvarlige for matinnkjøp og -tilberedning, og de har ikke kontaktpersoner tilgjengelig. De som bodde i mottak for voksne, hadde høyere symptomnivå ved målingen etter 15 og 26 måneder. Ved målingen etter 26 måneder var økningen ikke lenger signifikant når man tok høyde for avslag på asylsøknaden.
Det er sannsynlig at mange asylsøkere kjenner til at voksne oftere får avslag på asylsøknaden enn enslige personer under 18 år. Det er også mulig at asylintervjuene har en strengere tone for dem som ble vurdert som voksne. Det er derfor vanskelig å si noe sikkert om hvilken eller hvilke faktorer som hadde en negativ innvirkning på den mentale helsen til deltakerne i studien.
Deltakerne fikk endelig svar på asylsøknaden i perioden mellom de to siste målingene. Avslag på søknaden hadde en klar sammenheng med høyere psykisk stress. Langt flere av dem som ble vurdert som voksne, fikk avslag. Å få midlertidig opphold viste ikke noen signifikant forskjell fra å få permanent opphold.
Disse funnene er i tråd med andre studier. Det er også kjent fra tidligere forskning at flyktningers mentale helse ofte bedres etter en periode med fast bosetting. Sammen med funnene i denne studien understreker dette hvor viktig et støttende miljø er for flyktninger som har opplevd alvorlige traumatiske hendelser og menneskerettighetsbrudd.
Studien viser at unge asylsøkere kan leve en lengre periode i et trygt land i vesten uten at den mentale helsen deres blir vesentlig bedre. Det er verdt å merke seg at de unge menneskene i denne studien tilsynelatende ikke var i kontakt med psykisk helsevern, til tross for at et flertall hadde symptomer på nivå som tyder på diagnosen posttraumatisk stress (PTSD). Videre studier bør se på hvordan mental helse utvikler seg over lengre tid, og på hvilke tiltak og omsorgsnivåer unge flyktninger har behov for.
Avhandlingen kan lastes ned i sin helhet fra DUO
Ved NKVTS har vi i tidsrommet 2009-2013 fulgt et representativt utvalg av enslige unge mindreårige asylsøkere i asylsøkerfasen; 204 gutter, som i hovedsak kom fra Somalia og Afghanistan. De fleste ungdommene i studien hadde opplevd alvorlige hendelser som tap av nære pårørende eller trusler mot eget liv.
Så mye som 42 % av ungdommene i studien hadde minst en psykisk lidelse kort tid etter ankomst.
Den vanligste diagnosen var posttraumatisk stress-lidelse (PTSD) som fantes hos 30.6 prosent av deltagerne. Mange hadde også depresjon (16.3 %), eller angstlidelse (8.1 %).
Etter røntgenundersøkelser av tenner og håndrot, ble 62 % av ungdommene i studien anslått til å være over 18 år. Mange av de «overårige» måtte flytte til et voksenmottak, med færre ansatte og lavere omsorgsnivå. Disse hadde en dårligere utvikling sammenlignet med de som ble værende i mottak for mindreårige.
Siden FN’s barnekonvensjon i 1989, har også Norge lagt mere vekt på barns individuelle rett til beskyttelse. Studien viser at enslige mindreårige asylsøkerne har høyere forekomst av posttraumatiske stressreaksjoner, depresjon og dårlig psykososial fungering. Belastningen ved å være flyktning forsterkes av mangel på nære relasjoner og gode omsorgspersoner. Sammen med manglende støtte og oppfølging, var avslag på asylsøknaden, de viktigste faktorene forbundet med høyere nivåer av psykisk uhelse. Funnene understreker betydningen av støtte og omsorg i tiden etter flukt og ankomst til et nytt land.